Kendinizi karakterlerle değil bir an ile özdeşleştirdiğiniz filmlerin sitesi: Film-Grab

Film-Grab.
Film-Grab.

Film izlerken oturuşumuzu şöyle bir düzelttiğimiz sekanslar vardır. Filmin bu bölümleri, yönetmen için bir zaferdir. Çünkü yönetmen çektiği o sahneyle bizi fiziksel olarak bile tesiri altına almıştır. Genelde bu zaferde pay merak unsuruna aittir. Ancak bazı sekanslar vardır ki bize hiçbir duygu yaşatmasa bile “şöyle bir” doğrulmamıza sebep olur. Peki, neden doğrulduk?

Genelde kendimizi ana karakterlerle özdeşleştiririz. “Bu kadın aynı benim gibi düşünüyor”, “Bu adam aynı benim gibi konuşuyor”, “Başroldeki aynı benim gibi değil mi?” gibi cümleleri filmi izlerken zihnimizde kurarız.

Öte yandan günümüz senaryolarında yan karakterler üzerine yapılan titiz çalışmalar sonucu izleyici olarak bizler, yan karakterlerde kendimizi daha çok bulur hâle geldik.
Öte yandan günümüz senaryolarında yan karakterler üzerine yapılan titiz çalışmalar sonucu izleyici olarak bizler, yan karakterlerde kendimizi daha çok bulur hâle geldik.

Öte yandan günümüz senaryolarında yan karakterler üzerine yapılan titiz çalışmalar sonucu izleyici olarak bizler, yan karakterlerde kendimizi daha çok bulur hâle geldik.

120 dakikalık filmin 10 dakikasında bulunan o karakterin varlığı kalan 110 dakikayı bize izletir oldu.

Bazen hikâyenin özgünlüğü bazen anlatının çarpıcılığı bazen de konunun derinliği bizleri etkiliyor. Karakterlerin önüne geçen anlatı, filmi gerçekçiliği ile ön plana çıkıyor. Bu sefer de; “Bu kadın aynı müdürüm gibi düşünüyor”, “Bu adam aynı kardeşim gibi konuşuyor”, “Başroldeki aynı komşum gibi değil mi?” gibi cümleleri filmin içinde zihnimizde kuruyoruz.

Yönetmenin bakış açısından, görüntülerinden veya renklerinden de etkilenmiyor değiliz. Filmi izleyince estetik olarak bir büyük bir doyum yaşayıp film üzerine yapılan yorumları okuyoruz. O filmi izleyenlerle yönetmene dair fikir alışverişlerinde bulunuyoruz.

Ama neden bir filmi izlerken hiçbir duygu yaşamasak bile doğruluyoruz? Çünkü filmdeki o âna benzer bir ân yaşamışızdır. Hikâyeyi yaşamamış olsak da, o karakterle hiçbir benzerliğimiz olmasa da, o sekanstaki gibi bir yerde bulunmasak da o ânı yaşamışızdır. Tıpkı öyle kalakalmışızdır, tıpkı öyle konuşmuş veya susmuşuzdur, tıpkı öyle bir âna şahit olmuşuzdur. Nasıl ki bir otobüs yolculuğunda camdan bakarken gördüğümüz bir ev, bir tarla veya bir tabela; zihnimizde ve kalbimizde o yolcuğun kilometre taşı oluyorsa izlediğimiz filmdeki o ân da aynı biçimde seyrettiğimiz filmin kilometre taşı oluveriyor.

“film-grab.com”
“film-grab.com”

film-grab.com” bu ânları önünüze birden seren bir site. O otobüs yolcuğundaki kilometre taşının bir ev mi veya bir tarla mı olduğunu şu an nasıl hatırlanmıyorsanız, izlediğiniz çoğu filmdeki o ânları size hatırlatabilecek olan bu site; sinemaseverler için büyük bir hizmet.