Yerel mimariden ilham alan tasarım: At-Taufiq Camii

At-Taufik Camii.
At-Taufik Camii.

JOSO, klasik cami anlayışındaki kubbe veya kutu formu yerine Endonezya adalarının yerel mimarisi doğrultusunda bir cami tasarladı. At-Taufik Camii, yerelde aşina olunan dev bir kırma çatıdan meydana geliyor. Modern tasarım, geleneksel İslami süslemelerle bezeniyor.

Caminin çatısı yerel mimarideki gibi sivrilerek yükseliyor.
Caminin çatısı yerel mimarideki gibi sivrilerek yükseliyor.
Aydınlatma tasarımı, camiye geceleri daha dikkat çekici bir görünüm kazandırıyor.
Aydınlatma tasarımı, camiye geceleri daha dikkat çekici bir görünüm kazandırıyor.

At-Taufiq Camii, Endonezya mimarisinin ayırt edici 'nusantara' unsurları ile tasarlanıyor. Tasarımın ana hatları yerel mimariyi vurguluyor. Dünya genelinde cami denince akla gelen kubbe veya kutu formu yerine yerelde aşina olunan; yükselen çatı konseptinde bir kompozisyon geliştiriliyor. İslami süslemeli cephe elemanları, modern cami tasarımının karakterini daha da güçlendiriyor. Allah’ın 99 ismi modern bir yorumla cepheyi süslüyor.

Caminin iki ucunda Allah’ın 99 isminin yazılı olduğu süslemeler yer alıyor.
Caminin iki ucunda Allah’ın 99 isminin yazılı olduğu süslemeler yer alıyor.
İbadet alanı, dış cephenin aksine açık ve ferah renklerle tasarlanıyor.
İbadet alanı, dış cephenin aksine açık ve ferah renklerle tasarlanıyor.

Caminin mekansal tasarımı, insanların kendi arasındaki ve insanlar ile Allah arasındaki ilişkiye göre gelişiyor. Zemin katta sosyal-toplumsal ilişki, birinci katta ise insanlarla Allah arasındaki ilişkinin güçlendirilmesi amaçlanıyor. Zemin katta şadırvan, tuvalet, oditoryum ve yönetim odası yer alıyor. Birinci katta genel ibadet alanı bulunuyor.

Kamusal hayatı besleyen zemin kata 10 farklı noktadan giriliyor.
Kamusal hayatı besleyen zemin kata 10 farklı noktadan giriliyor.
Abdest alanları, telkari süslemeler sayesinde gün ışığı alıyor.
Abdest alanları, telkari süslemeler sayesinde gün ışığı alıyor.

Dikdörtgen planlı yapının zemin katının merkezinde oditoryum yer alıyor ve topluluğun her türlü organizasyonunu destekliyor. Düğün organizasyonları, seminerler ve diğer birçok ortak etkinlikler için oditoryum halkın kullanımına sunuluyor. Diğer yandan cuma namazı ve bayram namazı gibi cemaat kapasitesinin arttığı zamanlarda ibadet alanının genişletilmesine olanak tanıyor. Abdest alanları, kadın ve erkeklere özel şekilde zemin katın iki yanına ayrılıyor.

Mihrapta cami genelindeki üçgen form kullanımı sürdürülüyor.
Mihrapta cami genelindeki üçgen form kullanımı sürdürülüyor.
Açık renkler ve doğal aydınlatma ile ferah ve temiz bir ibadet alanı elde ediliyor.
Açık renkler ve doğal aydınlatma ile ferah ve temiz bir ibadet alanı elde ediliyor.

İbadet alanı, zemin katın üstünde yükseliyor. Cami, dev bir çatı içerisinde yer alıyor. Yükselen çatı tasarımı, Allah’ın büyüklüğünü ve ona secde etmeyi vurguluyor. Mihrap, Kâbe'deki siyah renkli hacerül esved taşından ilhamla masif siyah malzeme ile kaplanıyor. Caminin içinde yer alan telkari süslemeler, geleneksel İslam mimarisini vurgularken bir yandan da doğal havalandırma işlevi görüyor. Çatı pencereleri doğal aydınlatma sağlıyor ve ibadet alanı için etkileyici bir ambiyans oluşturuyor.

Yoğun bina dokusu camiyi çevreliyor.
Yoğun bina dokusu camiyi çevreliyor.
Cami parseli iki işlek cadde arasında uzanıyor.
Cami parseli iki işlek cadde arasında uzanıyor.

Peyzaj, dar parselin sınırlarında yer alarak doğal bir çit oluşturuyor. Mevcut büyük ağaçlar korunuyor ve bina çevresine yeni bir peyzaj tasarlanıyor. Üst kattaki ibadet alanına çıkan anıtsal merdivende yer alan oturma alanları, peyzaj ile destekleniyor. Bu peyzaj tarımı, merdiveni daha erişilebilir kılıyor ve etkili bir amfitiyatro oluşuyor. İnsanlar gölgeli bitki örtüsü altında dinleniyor ve vakit geçiriyor.

Geleneksel mimarinin sivri üçgen çatılarından hareketle yapı genelinde üçgen formlar hakim oluyor.
Geleneksel mimarinin sivri üçgen çatılarından hareketle yapı genelinde üçgen formlar hakim oluyor.
Ana girişteki dev “Allah” yazısı camiye gelenleri karşılıyor.
Ana girişteki dev “Allah” yazısı camiye gelenleri karşılıyor.
Zemin kat planı.
Zemin kat planı.
Birinci kat planı.
Birinci kat planı.
Çatı planı.
Çatı planı.
Ön cephe görünüşü.
Ön cephe görünüşü.
Arka cephe görünüşü.
Arka cephe görünüşü.
Yan cephe görünüşü.
Yan cephe görünüşü.
Kesit.
Kesit.
Proje

Masjid At-Taufiq

Mimar

JOSO

Alan

1921 m²

Yıl2021
Konum

Jagakarsa, Cakarta, Endonezya

Baş mimarlar

Thoat Fauzi, FathurrohmanHakim Muqorrobin

Fotoğraf

Mario Wibowo