Yeni bir kentsel konut prototipi: Minimum House
Nori Architects, genç bir çift ve iki çocuğu için küçük bir konut tasarladı. Tasarım, konut ihtiyacının minimum düzeyde karşılanmasına odaklandı. Minimum House, inşaat atıklarını azaltmak ve gelecekte kolayca onarılabilecek bir kentsel konutun yeni prototipi olarak geliştirildi.
Minimum House, Japonya’nın Toyota şehrinde oldukça dar bir alanda yer alıyor. Nori Architects, tasarım kararları ile olumsuz gözüken çevresel etkenleri avantaja çevirmeyi hedefliyor. Konut doğu batı ekseninde uzanan uzun ve dar bir sitede yer alıyor. Batı tarafında yoğun trafiğe sahip bir yol, kuzey ve güney taraflarında ise bitişik binalar konutu çevreliyor.
Konut 3,7 metre genişliğe ve 13,6 metre derinliğe ulaşıyor. 50 m²’lik taban alanında iki kat yükseliyor ve brüt 100 m² kullanım alanı sunuyor. Dar alandaki bina yaklaşık 6 metre yükseliyor. Yapı iki katlı ahşap strüktür içerisinde olmasına rağmen üç seviyede inşa ediliyor. Arka cepheyi oluşturan güneydoğu duvarındaki büyük pencere kentsel boşluğa bakıyor.
Evin önünde zemin katta yemek odası ve mutfak, arkadaki birinci katta ise oturma odası bulunuyor. Odalar düz ahşap bir merdivenle birbirine bağlanıyor. Küçük bir arka bahçeye bağlanan oturma odasının altında çok amaçlı bir oda, banyo ve depolama alanları yer alıyor. Evin ön tarafındaki yemek odasının üzerine ise, iki yatak odasını barındıran bir asma kat tasarlanıyor.
Yemek odasının ve mutfağın cadde tarafında yer alan kapalı teras, ağ örgülü ön cepheye ve yarı saydam duvarlara sahip. Yarı saydam duvarlar ve ağ örgülü ön cephe, ihtiyaç duyulan mahremiyet derecesini korurken ışık ve rüzgara tam erişim sağlıyor. Dış kaplama ve mekanik donanım, konfor ve enerji verimliliğine önem verilerek tasarlanıyor. Sınırlı bütçe içinde, az sayıda malzeme ve düşük fiyatlı ekipmanların kombinasyonu ile yüksek performans sağlamanın yolları aranıyor.
Nori Architects, yalıtımı dış cephede uyguluyor, böylece duvarların iç yüzleri ham ahşap olarak bırakılıyor. İç mekanda tüm ahşap duvarlar, tavanlar, taşıyıcı strüktür, merdiven açıkta bırakılıyor ve sıcak ahşap dolgulu bir alan elde ediliyor. Bu durum sakinlerin binanın yapısını öğrenmelerini ve kendi başlarına onarım yapmalarına olanak tanıyor. Bu yaklaşım, küresel çapta yaşanması olası çevre krizine uyum sağlaması için geliştiriliyor. Prototip tasarım, az sayıda inşaat malzemesi ile bol miktarda gün ışığı alan, pasif havalandırması olan bir konut sunuyor.
Dış cephe yalıtımı, yüksek performanslı pencereler ve saçak tasarımı ile binanın fazla ısınmasının önüne geçiliyor. Bina açıklıkları, pasif havalandırma sağlayacak şekilde tasarlanıyor. Arka cepheden giren hava, yaşam alanından ve yemek alanından geçerek ön cepheden çıkıyor.
Temel boşluğa yerleştirilen havalandırma sistemi, sıcak/soğuk havayı kanallar ile diğer alanlara taşıyor. Fanlar ve kanallar kullanılarak düşük maliyetle konforlu bir termal ortam sağlanıyor. Bu sistem kurulurken su ve havanın toprakta hareket etmesine izin veren bir hendek ağı inşa ediliyor.
Yüksek deprem dayanımı, konforlu termal ortam ve toprağa erişim oldukça düşük maliyetle hayata geçiriliyor. Binanın kısa kenarlarına çapraz çelik halatlar ve taşıyıcı kontrplak taşıyıcı duvarlar yerleştiriliyor. Bu ana destekler, asma katlara rağmen yüksek deprem dayanımı sağlıyor. Ayrıca taşıyıcı bölümlerin geçirgenliği iç mekanın gün ışığına ve havaya erişmesine olanak tanıyor. Dayanımın artırılması için bina yüksekliği 6 metrede tutuluyor.
Çatı, mümkün olan en az sayıda bileşenle tasarlanıyor. Çatı döşemesinin üstüne yalıtım yerleştiriliyor ve kare keresteler ile çatı strüktürü inşa ediliyor. Asfalt yalıtımın üzerine ise oluklu çatı panelleri yerleştiriliyor. Bu strateji, çatı strüktürünün basitleştirilmesini sağlıyor dolayısıyla onarıma olan ihtiyacı ortadan kaldırıyor.
Proje | Minimum House |
Mimar | Nori Architects |
Alan | 88 m² |
Yıl | 2022 |
Konum | Toyota, Aichi, Japonya |
Baş mimar | Norihisa Kawashima, NoriArchitects |
Aydınlatma danışmanı | CHIPS LLC. |
Müteahhit | TOKORO |
Tasarım ekibi | Norihisa Kawashima, TakuroKunitomo |
İnşaat mühendisi | Seiji Okawa |
Fotoğraf | Jumpei Suzuki |