Tüm duyulara hitap eden bir müze: İslam Medeniyetleri Müzesi

İslam Medeniyetleri Müzesi.
İslam Medeniyetleri Müzesi.

İstanbul’un Çamlıca semtinde yer alan İslam Medeniyetleri Müzesi do[x]architecture tarafından tasarlandı. 8 Nisan 2022’den bu yana ziyaretçilerini kabul eden müzede, 7.yy ve 19.yy tarihleri arasında kalan 400’den fazla esere yer verildi. İstanbul’un çeşitli müzelerinden derlenen, daha önce yerinde sergilenmemiş eserlerle müzede; İslam medeniyetinin sanatsal ve tarihsel açıdan gelişimi anlatılıyor.

İslam Medeniyetleri Müzesi.
İslam Medeniyetleri Müzesi.

Milli Saraylar Başkanlığı bünyesinde ve uzmanların kontrolünde; Topkapı Sarayı Müzesi, Saray Koleksiyonları Müzesi, İstanbul Arkeoloji Müzeleri, İstanbul Türbeler Müzesi, Vakıflar Müzesi ve Türk İslam Eserleri Müzesi’nden daha önce teşhir edilmemiş eserler seçiliyor. Eserlerin tasnifi ve sergi senaryosunun oluşturulması danışmanlar eşliğinde gerçekleştiriliyor.

İslam Medeniyetleri Müzesi.
İslam Medeniyetleri Müzesi.
İslam Medeniyetleri Müzesi.
İslam Medeniyetleri Müzesi.

Temsiliyet, ibadet mekanları, İslam’ın yayılması, bilimsel gelişmeler, yazma eserler, tekstil eserler, süsleme sanatı, dokuma sanatı ve nümismatik konularında bir araya getirilen eserler; 14 galeri boyunca sergileniyor. İlk kez ziyaretçi ile buluşturulan bu eserler için oluşturulan sergi kurgusu; görsel, işitsel ve sanatsal yerleştirmeler ve geniş grafik anlatımlarla destekleniyor.

İslam Medeniyetleri Müzesi.
İslam Medeniyetleri Müzesi.
Tüm bölümlere, ziyaretçilerin eserler hakkında detaylı bilgi alabileceği kiosklar, ekranlar ve tabletler yerleştiriliyor.
Tüm bölümlere, ziyaretçilerin eserler hakkında detaylı bilgi alabileceği kiosklar, ekranlar ve tabletler yerleştiriliyor.

Müzenin birden fazla bölümünde, ziyaretçiler için etkileşimli deneyim alanları tasarlanıyor. İki bölümde (İbadet Mekanları ve Ab-ı Hayat) kapsayıcı deneyim alanı, üç bölümde (Fetihler, İslam’ın Yayılması ve Hüsn-i Hat) etkileşimli anlatımlar yer alıyor.

İslam Medeniyetleri Müzesi.
İslam Medeniyetleri Müzesi.
Eserlerin muhafazası ve sergilenmesi için özel iklimlendirme, aydınlatma ve güvenlik teknolojilerine sahip vitrinler kullanılıyor.
Eserlerin muhafazası ve sergilenmesi için özel iklimlendirme, aydınlatma ve güvenlik teknolojilerine sahip vitrinler kullanılıyor.

Sergi tasarımında, farklı dönemlere ait eserlerin bir senaryo çerçevesinde bir araya getirilmesi ve mekansal biçimlenmeyi oluşturması hedefleniyor. Bu bağlamda her bir vitrin, sergilenen eserlerin gerekliliklerine ve sergi bölümündeki mekânsal kurguya göre boyutlandırılıyor. Eserlerin sergi senaryosuna göre yerleşimleri, her bir eserin kendi bağlamı ile sergilenmesi, sergi kaidelerinin eserleri ön plana çıkartacak şekilde tasarlanması ve yerleştirilmesi, renk seçimlerinde eserlerin renkleri ile uyumu gibi birçok detayla sergi tasarımı şekillendiriliyor.

Müze girişinde yer alan Hayat Ağacı tasviri mukarnas bezemelerden ilhamla tasarlanıyor.
Müze girişinde yer alan Hayat Ağacı tasviri mukarnas bezemelerden ilhamla tasarlanıyor.

Projede kullanılan farklı yaklaşımlar ve tasarım biçimleri arasında, tüm mekanı birleştiren ve ziyaretçilere uyum duygusunu hissettiren belirli unsurlar ve kavramsal felsefelere yer veriliyor. Giriş holü, ziyaretçileri sergi alanına dahil olmadan önce İslam mimarisi ile tanıştıran dingin bir karşılama mekanı olarak kurgulanıyor. Bu holde yer alan ‘Hayat Ağacı’ İslam dininin evrenselliği ve birliğinin bir temsili olarak ziyaretçileri karşılıyor.

Müze tasarımında sergi alanının yanı sıra karşılama/biletleme alanı, kafe/restoran, müze mağaza, geçici sergi alanı, atölyeler, depolar, idari ofisler, koruma ve restorasyon laboratuvarları yer alıyor.
Müze tasarımında sergi alanının yanı sıra karşılama/biletleme alanı, kafe/restoran, müze mağaza, geçici sergi alanı, atölyeler, depolar, idari ofisler, koruma ve restorasyon laboratuvarları yer alıyor.

İslam mimarisinde önemli bir yere sahip olan mukarnas bezemesinin farklı bir yorumu olarak ele alınan ve geliştirilen geometri, mekanın tavanına ve zeminine yayılarak sonsuzluğa uzanan bir referans oluşturuyor. Bu bölümün çeperinde ise karşılama/danışma/biletleme,müze mağaza ve vestiyer alanı yer alıyor.

İslam medeniyetindeki ilk mabedi, Kabe’nin tarihsel anlatımı.
İslam medeniyetindeki ilk mabedi, Kabe’nin tarihsel anlatımı.
İbadet mekanları ve ilk mabed bölümlerinin merkezinde yer alan kubbe, sergi bölümünü mekansal olarak da organize ediyor.
İbadet mekanları ve ilk mabed bölümlerinin merkezinde yer alan kubbe, sergi bölümünü mekansal olarak da organize ediyor.

‘İbadet Mekanları’ bölümünde, ‘İlk Mescid’’e ek olarak İslam coğrafyasındaki farklı cami ve mescitlerden bilgiler ve eserler bulunuyor. Vitrinlerle çevrili bu bölümün orta alanında İslam mimarisinin önemli detaylarından olan kubbe temsili yerleştiriliyor. Selimiye Camii, Süleymaniye Cami, Bursa Ulu Cami gibi toplamda 8 adet önemli caminin kubbe görüntüleri bir kurgu dahilinde bu temsili kubbeye yansıtılıyor. Böylece ziyaretçiler için 10 dakikalık görsel-işitsel deneyim alanı oluşturuluyor.

İslam Medeniyetleri Müzesi.
İslam Medeniyetleri Müzesi.
Ab-ı Hayat çeşmesi tasviri.
Ab-ı Hayat çeşmesi tasviri.

İslam medeniyetinde suya atfedilen önem, Ab-ı Hayat bölümünde bir çeşme temsili ile sağlanıyor. Bu müze için ve bu alana özel olarak tasarlanan Ab-ı Hayat çeşmesi; suyun taşın içinden doğması, havuzlardan geçerek 4 bir tarafa dökülmesi ve yüzeyde kaybolması ile yaşam döngüsünün tamamını anlatıyor. Bu çeşmenin etrafındaki 13 dakikalık görsel-işitsel yerleştirme, alanı deneyimsel bir mekana dönüştürüyor.

Ab-ı Hayat bölümü.
Ab-ı Hayat bölümü.
Farklı yüksekliklerde tasarlanan ve sarkıtları andıran ses tüpleri.
Farklı yüksekliklerde tasarlanan ve sarkıtları andıran ses tüpleri.

Üst katta ise ziyaretçi, Ses Tüpleri yerleştirmesi ile karşılanıyor. İslam medeniyetinde ses ile tedavi geleneğine ve müziğin önemine atıfta bulunan bölüme özel ses tüpleri tasarlanıyor. Ziyaretçiler, zeminde belirlenen noktalarda durarak her bir tüpte farklı makamlarda kaydedilen müzikleri dinleme şansı yakalıyor. Aynı zamanda müziğin İslam medeniyetindeki önemi ve yeri hakkında bilgileniyor.

Aksonometrik çizim.
Aksonometrik çizim.
Aksonometrik çizim.
Aksonometrik çizim.
Aksonometrik çizim.
Aksonometrik çizim.
Eskiz
Eskiz
Eskiz
Eskiz
Proje

İslam Medeniyetleri Müzesi

Proje yeri

Çamlıca - İstanbul - Türkiye

Proje ofisi

do[x]architecture

Sergileme senaryosu ve yönetimi

do[x]architecture

Tasarım ekibi

Kadir Uyanık, Maksat Recepbayew, Dicle B. Özdemir

İşveren

ÇamlıcaEğitim ve Kültür Vakfı & Gürsoy Grup Restorasyon

Proje ekibi

GizemArslaner, Anıl Ahmet Asal, Tuncay Güner, Damla Çolakoğlu

Yardımcı mimarlar

Nihan Ece Çelik, Bilge Akbulut

Proje yöneticisi

Kadir Uyanık

Ana yüklenici

Gürsoy Grup Restorasyon

Mobilya tasarımı

do[x]architecture

Konsept tasarım

do[x]architecture

Uygulama projesi

do[x]architecture

Kurumsal kimlik tasarımı

Bülent Erkmen Design

Sergileme grafikleri ve yönlendirme tasarımı

Pompaaİstanbul

Görsel – işitsel proje yapım

DecolMedia Studio & Nohlab

Aydınlatma tasarımı

AydınlatmaMerkezi

İçerik danışmanı

Prof. Dr.Mustafa Küçükaşçı

Ses ve akustik aanışmanı

SüdenPamir

Teknoloji danışmanı

ObenFıstıkoğlu

Aydınlatma danışmanı

UtkuBaşkır

Uygulama proje danışmanı

ZeynepYapar Ergün

Vitrin sistemleri

Fibula

Sesli rehber sistemleri

Tonwelt

Statik proje

Akça inşaat
Mekanik proje

TanrıöverMühendislik

Elektrik proje

FdcMühendislik

Zayıf – kuvvetli akım proje

Bes Teknoloji

Görsel – işitsel proje uygulama

Atempo

Yangın güvenlik danışmanı

TuncayAkdağ

Fotoğraflar

Alp Eren- Altkat Architectural Photography

3 boyutlu görselleştirme

Ton-T

Şantiye yöneticisi

Mustafa Öktem

Proje başlangıç yılı

2017

Proje bitiş yılı

2019

İnşaat başlangıç yılı

2018

İnşaat bitiş yılı

2022

Toplam inşaat alanı (m2)

11000 m2