Tuğlaların ritmi: Iturbide Stüdyo

Iturbide Stüdyo.
Iturbide Stüdyo.

Iturbide Stüdyo, ünlü Meksikalı fotoğrafçı Graciela Iturbide için, fotoğraf stüdyosu olarak hizmet veriyor. Yapı, her noktasında bulunan ritmik tuğla işçiliği ile karakterize ediliyor. Küçük bir arsada yer alan yapı, kızıl tuğlalarla adeta bir kule gibi yükseliyor.


Yapının kuzey cephesi.
Yapının kuzey cephesi.
Yapının merkezinde yer alan katların iki ucu da avlulara bakıyor.
Yapının merkezinde yer alan katların iki ucu da avlulara bakıyor.

Graciela Iturbide, yıllarca seyahat edip ilginç şeyleri fotoğrafladıktan sonra, geniş arşivine hizmet edecek, konukları ve küratörleri için özel alan sağlayacak bir mekan ihtiyacı hissediyor. Bunun için 100 metrekarelik küçük bir arsa satın alıyor. Evinden sadece birkaç adım uzaklıktaki alanın projesini, tuğladan yapılması isteğiyle, Taller de Arquitectura’dan Mauricio Rocha ve Gabriela Carrillo’ya veriyor.

Tavanlarda, beton döşemeyi destekleyen kirişler, alanı olduğundan daha uzun gösteriyor.
Tavanlarda, beton döşemeyi destekleyen kirişler, alanı olduğundan daha uzun gösteriyor.

Avlu ve tuğla duvarın akşam görünümü.
Avlu ve tuğla duvarın akşam görünümü.

Yapı, Meksika’nın başkenti Meksiko'daki Nino Jesus mahallesinde, 7x14 m büyüklüğünde bir alanda inşa ediliyor. Yapımı 2016’da tamamlanan proje, Meksiko sakinleri tarafından artık, "Iturbide’ın Tuğla Fabrikası" olarak tanınıyor.Tuğla birimler, yapının iç ve dış hemen hemen tüm yüzeylerinde varlığını sürdürüyor. Yapıda sessizlik, sentez, süreklilik, tekrar durumu ve tek bir malzemenin ağırlıklı kullanımı hakim.

Yapıda, 150 kilometre uzaklıktaki Puebla'daki bir üreticinin, kırmızımsı kahverengi, el yapımı tuğlaları kullanılmış.
Yapıda, 150 kilometre uzaklıktaki Puebla'daki bir üreticinin, kırmızımsı kahverengi, el yapımı tuğlaları kullanılmış.

Tuğladan yapılmış ikinci cephe, yapının ışık almasını engellemiyor.
Tuğladan yapılmış ikinci cephe, yapının ışık almasını engellemiyor.

Bir kamera diyaframının mekaniğinden ilham alan Rocha’nın, düzenlediği tuğla dokusu, iç mekanın dışarıdan görünmesini engellerken, aynı zamanda ışık almasını da sağlıyor. Zemin katta, tuğlalar birbirine dik ve bitişik olarak diziliyor. Tuğlalar, yukarı doğru ilerlerken, yavaş yavaş aralarındaki açıklıklar artıyor. İkinci cephe teras hizasında kesiliyor ve teras Meksiko siluetine bakıyor.

Yapı, özgün mimarisiyle bölgede dikkat çekiyor.
Yapı, özgün mimarisiyle bölgede dikkat çekiyor.

Dış duvarların tuğla birimleri, ışık ve gölgenin ritmik bir hal almasını sağlayacak şekilde hem düşey, hem de yatay olarak sıralanıyor.
Dış duvarların tuğla birimleri, ışık ve gölgenin ritmik bir hal almasını sağlayacak şekilde hem düşey, hem de yatay olarak sıralanıyor.

Sadece tuğladan yapılmış bir bina görünümünü sürdürmeye kararlı olan mimarlar, tuğlanın depreme dayanıklılığını test etmek için, çok sayıda prototip üzerinde çalışıyor. Çalışma, tuğla cephenin, iki üst katta ve doğu cephesinde; çelik çubuklar ve betonarme plakalarla stabilize edilmesiyle sonuçlanıyor.

Yapının kuzey ve güney tarafında kapalı avlular yer alıyor.
Yapının kuzey ve güney tarafında kapalı avlular yer alıyor.

Ajurlu duvar sayesinde stüdyo, tamamen kopmadan dış dünyadan korunuyor.
Ajurlu duvar sayesinde stüdyo, tamamen kopmadan dış dünyadan korunuyor.

Ahşapla kaplanmış betonarme döşeme, alanın merkezinde yer alıyor. Betonarme döşeme, ana yaşam ve eğlence alanları için zemin görevi görüyor. Merkezi alan, kuzey ve güney cephelerinde, stüdyonun tam yüksekliğine kadar uzanan tuğla duvarlar ve açık hava terasları ile çevriliyor. İkinci cephe, yaşam alanlarına mahremiyet sağlıyor. Tüm odalar, zeminden tavana sürgülü pencerelerle iki avluya açılıyor.

Yapının doğu kısmında merdiven, kitaplıklar, banyolar ve mutfak yer alıyor.
Yapının doğu kısmında merdiven, kitaplıklar, banyolar ve mutfak yer alıyor.

Teras katı.
Teras katı.

Üst katlarda, kademeli olarak sıralanmış yaşam alanları; ana girişe, zemin kattaki mutfak ve üst katlardaki banyo gibi diğer hizmetlere, doğudaki merdivenlerle bağlanıyor. Doğudaki servis alanının duvarlarına monte edilen kitaplıklar, duvarların uzantısı gibi davranıyor. T şeklindeki plan, etkili bir ışık havzası ve havalandırma sağlıyor.

Yapının zemin katından her iki tarafta da bulunan avlulara erişiliyor.
Yapının zemin katından her iki tarafta da bulunan avlulara erişiliyor.

Zemin kat planı. Planlarda yapının üç temel kısımdan oluştuğu görülüyor; merkezdeki yaşam alanı, doğu kısımdaki dar-uzun servis alanı ve iki uçtaki avlular.
Zemin kat planı. Planlarda yapının üç temel kısımdan oluştuğu görülüyor; merkezdeki yaşam alanı, doğu kısımdaki dar-uzun servis alanı ve iki uçtaki avlular.

Beton, yapıda oldukça az kullanıldığı için yapının, beton tarafından zar zor desteklendiği yanılsaması oluşuyor. Meksika'nın güneyindeki tropikal bölgeden tedarik edilen Tzalam ahşabından kirişler, zemin levhalarını destekliyor. Ahşap kirişler, hafif görünümlü beton döşemeyi sırtlıyor. Ahşap, merdivenlerde, kitap raflarında ve avluları iç mekana bağlayan sürgülü kapılarda kullanılıyor.

Birinci kat planı. Tuğla duvarlardaki açıklıklar, kat planlarından okunuyor.
Birinci kat planı. Tuğla duvarlardaki açıklıklar, kat planlarından okunuyor.

İkinci kat planı.
İkinci kat planı.

Taller de Arquitectura'nın çalışmaları, mimariye bilinçli bir şekilde yaklaşarak, bir yandan yaşadığımız yere; mekanlarımıza, ekonomik ve sosyal durumlarımıza bir yanıt sağlamaya çalışıyor. Diğer yandan ise; bulunduğumuz yerlerin gelenek ve malzemelerini dönüştürmeye katkı sağlıyor.

Teras katı planı.
Teras katı planı.

Çatı planı.
Çatı planı.

Graciela Iturbide için oluşturulan stüdyo, Taller de Arquitectura'nın yaklaşımlarının açık bir sonucu niteliğini taşıyor. Çıplak tuğlaların kullanımı, aynı anda sıcaklık ve boşluk deneyimi sunuyor. Balıksırtı zemin döşemesinden, birbirine geçmeli duvarlara kadar kullanılan malzeme; biçimsel kalitesini kullanıma bağlı olarak artırıyor.

Yapının avlu kısmından geçen enine kesit.
Yapının avlu kısmından geçen enine kesit.

Merkezden geçen enine kesit.
Merkezden geçen enine kesit.

Servis alanından geçen boyuna kesit.
Servis alanından geçen boyuna kesit.

Merkezden geçen boyuna kesit.
Merkezden geçen boyuna kesit.

Mauricio Rocha, Inturbide Stüdyosu’nu anlatıyor:

Proje

Iturbide Studio

Mimarlık Ofisi

Tall de Arquitectura

Baş Mimarlar

Mauricio Rocha, Gabriela Carrillo

Yer

Coyoacan, Meksiko

Proje Ekibi

Rafael Carrillo, Gerson Huerta, Pavel Escobedo, Esterlina Campuzano, Elizabeth Waites, Enrique Ibarra

İnşaat

Rafael Carrillo

İşveren

Graciela Iturbide

Proje yılı

2012-2016

Fotoğraf

Rafael Gamo