Şeker tadında tasarım: Beta Sineması

Beta Sineması, Module K tarafından tasarlanıyor.
Beta Sineması, Module K tarafından tasarlanıyor.

Beta Sineması; Vietnam’daki Ho Chi Minh City'de yer alıyor. 1000 kişilik kapasitesi olan sinema salonunda pastel tonların ve geometrik formların kullanımına ağırlık veriliyor. Renkleri ve plan şeması ile akıllarda yer eden proje, bölgedeki simge yapılardan referans alınarak tasarlanıyor.

Beta Sineması; Saygon'daki mimari simgelere ve halka açık mekanlara geometrik formu, parlak retro tonları ve postmodernist yaklaşımı ile atıfta bulunuyor. Vietnam asıllı mimarlık ofisi olan Module K, şehrin yerel mimarisini referans alıyor. Tasarım ekibi, sinema zinciri olan Beta Medya için ilk tiyatro projesini 2021 yılında tamamlıyor.

Tasarımda parlak ve canlı renkler tercih ediliyor.
Tasarımda parlak ve canlı renkler tercih ediliyor.

Firmanın Vietnam'ın kuzey kesiminde daha önce açılmış olan ve yine Beta Grup tarafından işletilen 20 adet tiyatrosu buluyor. Beta Medya’nın Ho Chi Minh City'deki ilk işletmesi olan tasarımın tamamlanmasıyla beraber mekan, firmanın etkinlik listesine katılıyor. Sinema, şehirdeki bir alışveriş merkezinin zemin katında yer alıyor. 2000 m2'lik bir alanı kaplayan proje 1000 kişiyi ağırlayabiliyor. Tasarım ekibi; çok katmanlı olan bu yapıda, şehirdeki gençlerin sosyalleşebilecekleri, yemek yiyip gişe rekorları kıran en son filmleri izleyebilecekleri bir mekan oluşturmayı hedefliyor.

Kullanılan renklerle Vietnam’ın renkli sokak hayatına gönderme yapılıyor.
Kullanılan renklerle Vietnam’ın renkli sokak hayatına gönderme yapılıyor.

Tasarım; cesur renkleri ve geometrik şekilleri ile eski Saygon’un ünlü binalarına "geri dönüş" olarak tanımlanıyor. Projenin her bir detayı, şehrin dört bir yanında bulunan, simge yapılara atıfta bulunuyor. Belediye Opera Binası, Ben Thanh Pazarı, Merkez Postanesi, Tan Dinh Kilisesi, Paris Komünü Meydanı ve şehrin küçük sokakları, tasarımcılar tarafından referans olarak gösterilen yapılar arasında yer alıyor. Ekibin direktörü Jade Nguyen; eski yapılardan referans alsalarda farklı bir yaklaşım getirdiklerini ifade ediyor. Geometrik eklemeler ve süslemeler temaya uygun olarak seçilseler de her bir öğenin özel bir anlamı bulunuyor.

Bilet gişesinin üzerindeki boyalı alçı kanopi, HCMC'nin Merkez Postanesi'nin tonozlu tavanını referans alıyor.
Bilet gişesinin üzerindeki boyalı alçı kanopi, HCMC'nin Merkez Postanesi'nin tonozlu tavanını referans alıyor.

Tasarımcılar ilk olarak Saygon’un ikonik özelliklerini alıp detayları ayrıştırıyor. Çıkarımları sonucunda temel çizgileri yoğunlaştırıp; bunları geometrik şekillere dönüştürüyor. Ardından, birleştirici bir unsur olarak grafik tasarım ve çizgi filmlerde kullanılan düz renk işleme tekniğini uyguluyor. Art Nouveau'yu andıran pastel renk paleti, flamingo pembesi, deniz yeşili ve parlak turuncu tonlarını içeriyor. Çeşitli renklerdeki bloklar ve küpler ve aralarındaki geçiş; mekana sonsuz bir derinlik hissi katıyor.

Tavandaki güvercin şeklindeki led aydınlatmalar, Belediye Opera Binası ve Paris Komün Meydanı'nda bulunan güvercinlerden esinlenilerek seçiliyor.
Tavandaki güvercin şeklindeki led aydınlatmalar, Belediye Opera Binası ve Paris Komün Meydanı'nda bulunan güvercinlerden esinlenilerek seçiliyor.

Sinemanın ana girişinde, farklı geometrik şekiller yer alıyor. Merkezi salon ve oturma alanının yeşil tonozlu tavanı 19. yüzyıl sonlarında inşa edilen; gotik, rönesans ve Fransız etkilerini taşıyan Merkez Postanesi’ni hatırlatıyor. Asma katın bitişiğindeki bölümde, bu kemerler, ana salona bakan oturma alanları için yarım daire biçimli sundurmalar oluşturuyor. Beta Medya logolu mavi renkteki dairesel merdiven, gençlerin buluşma yeri olarak kullanılıyor. Zemin malzemesi olarak, Doğu Asya desenli çini karolar tercih ediliyor.

Gişelerin üstündeki tonozda yeşil renk tercih ediliyor.
Gişelerin üstündeki tonozda yeşil renk tercih ediliyor.

Pembe kilise” lakaplı Tan Dinh Kilisesi'nin pastel pembe ve beyaz mekanının etkileri sinemada, özellikle yapının asimetrik sütunlarında kendini gösteriyor. Kilise, Neo-Romanesk'ten Neo-Gotik ve Neo-Rönesans'a kadar pek çok dönemin izlerini barındırıyor. Beta Sineması'ndaki rengarenk bilet gişeleri ve atıştırmalık standlarının tasarımında, şehrin en büyük pazarı olan Ben Thahn Market’ten esinleniliyor. Projede pazar sütunları ve çatısının ritimlerinden referans alınıyor. Yiyeceklerden kumaşlara, hediyelik eşyalardan el sanatlarına kadar her şeyin satıldığı stantlardaki renk cümbüşü bu alana da yansıtılıyor.

Asimetrik sütunlar.
Asimetrik sütunlar.

Duvarlardaki ve tavandaki dairesel oyuklar, tekrar eden şekillere karşıtlık getiriyor. Yan lobi ve koridorlar, HCMC'nin sokaklarını ve sokak yaşamını andırıyor. Salona açılan koridorda gökkuşağı renginde kemerler bulunuyor. Asma kat ve zemin kat, bina boyunca uzanan ek koridorlar ile birbirine bağlanıyor.

Merkezi salonda, sarmal merdiven benzeri elemanlarla ve flamingo pembesi sütunlarla çevrili basamaklı oturma alanları yer alıyor.
Merkezi salonda, sarmal merdiven benzeri elemanlarla ve flamingo pembesi sütunlarla çevrili basamaklı oturma alanları yer alıyor.

Dairesel ve kare şeklindeki sandalyeler, dinlenme ve geçiş alanlarını ve ayrıca asma katta yer alan toplantı alanını işaret ediyor. Sinemaların içinde duvarlarda, turuncu ve limon renkli kabartmalar yer alıyor. Dairesel formlu bu motifler turkuaz renkli koltuklarla kontrast oluşturacak şekilde arkadan aydınlatılıyor. Tuvaletlerde asimetrik motifler ve daha canlı renkler tercih ediliyor.

Özel kanvas duvar kaplaması, yedi tiyatronun her birine nostaljik bir hava katıyor.
Özel kanvas duvar kaplaması, yedi tiyatronun her birine nostaljik bir hava katıyor.

Tasarım firması Module K'nin kurucu ortağı ve CEO'su Jade Kim Nguyen; Vietnam sinema salonlarının son yıllarda kısmen sosyal bir deneyim sunduğu için başarılı olduklarını dile getiriyor. Vietnam'da Y kuşağının ve Z kuşağının sinemaya sadece film izlemek için gitmediğini, bir grupla takılmak, konuşmak ve birlikte bir akşam geçirmek için gittiklerini belirtiyor.

Sinema salonu içerisinde renkler tuvaletlerde de kullanılıyor.
Sinema salonu içerisinde renkler tuvaletlerde de kullanılıyor.

Tasarım ekibi çıkarımları neticesinde Saygon kentinin dinamik ve hareketli halinden esinlenen, kentin sanat tarzından referans alan; kullanıcıların film izleyebilecekleri ve sosyalleşebilecekleri yeni bir mekan oluşturmayı amaçlıyor. Nguyen; tipik sinema tasarımından (karanlık ve karamsar) uzaklaşmak istediklerini ve bu yüzden film öncesi-sonrası gösteriler için kullanıcıları içine dahil eden bir alan tasarladıklarını söylüyor. Ayrıca Y ve Z kuşağının arkadaşlarıyla vakit geçirdiği bu alanı “instagram’da paylaşılabilir” şekilde projelendirdiklerini ekliyor.

Tasarımda çok sayıda renk kullanılıyor.
Tasarımda çok sayıda renk kullanılıyor.

Module K, boşluklar içinde farklı sahneler oluşturuyor. Çelik strüktürlü projede çini karo, epoksi zemin tercih ediliyor. Farklı renk, ebat ve şekillerdeki mobilyalar; yerel şirket olan Soulroom ve RPB Furniture tarafından üretiliyor.

Girişin yakınında tonozlu bir niş içerisinde oturma alanı yer alıyor.
Girişin yakınında tonozlu bir niş içerisinde oturma alanı yer alıyor.

Module K’nın tasarladığı bu konsept, 30 tasarım firmasının daha katıldığı yarışmayı kazanıyor. Bütçe hesaplamalarının ardından projenin yapımına başlanıyor. İnşaat sadece 35 günde tamamlanıyor.

Tasarımda hangi öğelerde hangi yapıdan referans alındığı açıklanıyor.
Tasarımda hangi öğelerde hangi yapıdan referans alındığı açıklanıyor.

Plan.
Plan.

Kesit.
Kesit.

Proje

Beta Sineması

İşveren

Beta Grup

Mimarı

Module K

Tasarım ekibi

Nguyen Anh Huy, Jade Nguyen, Ngan Giang, Diep Binh Quyen, Phuong Dung, Phu Binh, Thuy Vi, Nguyen Hiep.

Proje alanı

2000 m²

Proje yeri

Vietnam, Saygon

Tamamlanma yılı

2021

Fotoğraflar

Do Sy