Saint-Francois'in Manastırı’nda dikkat çeken yenilenme

Yenilenmiş ve genişletilmiş haliyle Saint-François Manastırı.
Yenilenmiş ve genişletilmiş haliyle Saint-François Manastırı.

Amelia Tavella Architectes, Korsika'daki 15. yüzyıl manastırının yıkık duvarlarına bitişik, delikli bir bakır uzantı ekleyerek manastırın tarihi dokusunu koruyan bir yenileme projesi gerçekleştiriyor.

Amelia Tavella, doğduğu Korsika adasında, 15. yüzyıldan kalma bir manastırı yeniliyor ve genişletiyor.
Amelia Tavella, doğduğu Korsika adasında, 15. yüzyıldan kalma bir manastırı yeniliyor ve genişletiyor.

Amelia Tavella, doğduğu Korsika adasında, 15. yüzyıldan kalma bir manastırı yeniliyor ve genişletiyor.
Amelia Tavella, doğduğu Korsika adasında, 15. yüzyıldan kalma bir manastırı yeniliyor ve genişletiyor.

Ulusal Liyakat Nişanı'nda Şövalye unvanını (Chevalier in the National Order of Merit) yeni alan mimar Amelia Tavella, memleketi Korsika, Sainte-Lucie de Tallano'daki Saint-François Manastırı'nın yenilenmesi ve genişletilmesini projesini üstlendi.

Arkası mezarlığa dönük olan manastır, zeytin ağaçları ve Korsika dağlarından oluşan pastoral bir manzaraya sahip.n
Arkası mezarlığa dönük olan manastır, zeytin ağaçları ve Korsika dağlarından oluşan pastoral bir manzaraya sahip.n

1480'de inşa edilen ve şimdi tarihi bir anıt olarak listelenen Aziz François Manastırı (Convent Saint-Francois) kısmen harabe haliyle günümüze ulaşıyor. 2021 yılında Amelia Tavella Architects tarafından ek bir yapı ile genişletiliyor ve yenileniyor.

Saint-Francois Manastırı, bir köye ve dağlık araziye bakan bir tepenin üzerinde yer alıyor.
Saint-Francois Manastırı, bir köye ve dağlık araziye bakan bir tepenin üzerinde yer alıyor.

Bu yenileme projesi, dini yapıyı tarihin izlerini koruyarak yeniden inşa etmeyi amaçlıyor.

 Saint-François Manastırı, Fransız adasının güney kesiminde, Sainte-Lucie-de-Tallano'da yer alıyor.
Saint-François Manastırı, Fransız adasının güney kesiminde, Sainte-Lucie-de-Tallano'da yer alıyor.

Manastır, inişli çıkışlı Korsika tepelerinin ortasında ve aşağıdaki köye bakan yüksek bir alanda bulunuyor. Yapı, biri çan kulesine ev sahipliği yapan birbirine bağlı iki kanattan oluşuyor.

Bakır yapı, eski harabeyi uyumlu bir şekilde tamamlıyor.
Bakır yapı, eski harabeyi uyumlu bir şekilde tamamlıyor.

Amelia Tavella görüşünü, "Daha yüksek ve görünmez güçlere inanıyorum" şeklinde açıklıyor. 1480'de inşa edilen Sainte-Lucie-de-Tallano'nun Aziz-Francois Manastırı bu inancın bir parçasını barındırıyor.

Tarihi eser olarak nitelendirilen manastır, kısmen harabe halindeyken genç mimar tarafından geçmişin kalıntılarından koparılmadan yeniden inşa ediliyor.
Tarihi eser olarak nitelendirilen manastır, kısmen harabe halindeyken genç mimar tarafından geçmişin kalıntılarından koparılmadan yeniden inşa ediliyor.

Yüksek bir alandaki burunda yer alan bu yapı, bölgenin mutlak güzelliğinin farkında olan keşişler tarafından seçilen bir ibadet, inziva yeri olmadan önce bir savunma kalesi görevi üstleniyor.

Tavella, manastırı yeniliyor ve delikli bir bakır hacim ekleyerek genişletiyor.
Tavella, manastırı yeniliyor ve delikli bir bakır hacim ekleyerek genişletiyor.

 Delikli strüktür ile ışık kısmen içeri alınıyor. Gölge oyunları ile mekân bir deneyime dönüştürülüyor.
Delikli strüktür ile ışık kısmen içeri alınıyor. Gölge oyunları ile mekân bir deneyime dönüştürülüyor.

Zemin kattaki bakır hacmin dışına yerleştirilen geniş kemerli açıklıklar, manastırın simetrisini taklit ediyor.
Zemin kattaki bakır hacmin dışına yerleştirilen geniş kemerli açıklıklar, manastırın simetrisini taklit ediyor.

Zemin kattaki bakır hacmin dışına yerleştirilen geniş kemerli açıklıklar, manastırın simetrisini taklit ediyor.
Zemin kattaki bakır hacmin dışına yerleştirilen geniş kemerli açıklıklar, manastırın simetrisini taklit ediyor.

Mimar, geçmiş ve bugün arasında kurulan diyalog üzerine şu sözleri söylüyor:

“Harabe üstüne inşa etmek, geçmiş ve modernitenin birbirine asla ihanet etmeden birbirini kucaklamasıdır. Eski zamanın yeni bir zamanla iç içe geçmesidir. Bir tür dönüşüm içinde birbirine bağlanan, biri diğerinin uzantısı haline gelen, yabancı olmayan ve iki bilinmeyen parçadır.”

Manastırın yıkılan bölümleri, boşluklu bir bakır strüktürle tamamlanıyor.
Manastırın yıkılan bölümleri, boşluklu bir bakır strüktürle tamamlanıyor.
Amelia Tavella, “Kalıntıları tuttum fakat günümüzde olmayan kısmı bakır işçiliğiyle değiştirerek House of the Territory’e dönüştürmeyi tercih ettim.” diyor.

Göz kamaştırıcı bir malzeme olan bakır, mekânı bir deneyime dönüştürüyor.
Göz kamaştırıcı bir malzeme olan bakır, mekânı bir deneyime dönüştürüyor.

Maison du Territoire (Territory Evi) orijinal yapıyla aynı hizaya getirilerek inşa ediliyor. Mimar, taklit ederek, önceden var olan binanın siluetini yeniden yorumluyor.

Müşrefiyeler (Mashrabiya - Moucharabieh) ışığı içeriye yönlendiriyor. Işık yakalanıyor ve sanki bir kilisenin vitray penceresinden geçiyormuş gibi yayılıyor.
Müşrefiyeler (Mashrabiya - Moucharabieh) ışığı içeriye yönlendiriyor. Işık yakalanıyor ve sanki bir kilisenin vitray penceresinden geçiyormuş gibi yayılıyor.

Tavella projeye başladığında, taştaki çatlaklar arasında büyüyen bitki örtüsünün yapıyı sardığını fark ediyor. Mimar, zamanla büyüyen bu bitki zırhını tamamen ortadan kaldırmak yerine, onu binayı kullanılmadığı dönemde çökmekten koruyan, tarihi anıtın temel bir bileşeni olarak görerek ön plana çıkarıyor.

Doğal yaşam binanın içine doğru gelişerek cephenin bir bölümünü kaplıyor.
Doğal yaşam binanın içine doğru gelişerek cephenin bir bölümünü kaplıyor.

Doğal yaşam binanın içine doğru gelişerek cephenin bir bölümünü kaplıyor.
Doğal yaşam binanın içine doğru gelişerek cephenin bir bölümünü kaplıyor.

Tavella, mevcut taş kalıntıları koruyor ve mevcut çatı hatlarının ve kemerli açıklıkların şeklini taklit eden bakır kaplı bir uzantı ekliyor.

 Mimar, yeni ekleme için bakır kullanmayı tercih ediyor.
Mimar, yeni ekleme için bakır kullanmayı tercih ediyor.

 Mimar, yeni ekleme için bakır kullanmayı tercih ediyor.
Mimar, yeni ekleme için bakır kullanmayı tercih ediyor.

Orijinal taş yapının aksine, bakır malzeme ile daha hafif bir etki yakalanıyor. Bakırın ışığı yansıtma özelliği sayesinde keşişlerin dualarına atıfta bulunuluyor. Bakırın zaman içinde dönüşecek olması ve bir hikâye anlatabilmesi de bakır kullanımını destekliyor.

Vaziyet planı.
Vaziyet planı.

 Zemin kat planı.
Zemin kat planı.

Bina şu anda yakındaki kasaba için bir kültür merkezi olarak kullanılıyor. Yeni bakır kısmın zemin katında sergi salonu, birinci katında kültür alanı, ikinci katında ise medya kütüphanesi ve çocuk mekanları bulunuyor.

Kat planı.
Kat planı.

Amelia Tavella 2018 yılında, dünyanın etkili düşünce kuruluşlarından biri olan Choiseul Enstitüsü tarafından derlenen "Choiseul Ville de Demain", geleceğin şehrini şekillendiren ilk 100 genç lider arasında "Fransız mimarisinin yükselen yıldızı" olarak seçiliyor.

Kesitler.
Kesitler.

Kesitler.
Kesitler.

Kesitler.
Kesitler.

Görünüşler.
Görünüşler.

Görünüşler.
Görünüşler.
Proje

The Rebirth Of The Convent Saint-Francois

Yer

Sainte-Lucie-de-Tallano, Korsika, Fransa

Yıl

2021

Alan

1000 m²

Mimar

Amelia Tavella Architectes

Fotoğraf

Thibaut Dini

Üreticiler

TECU, Schueco, Terre Cuite des Launes

Akustik danışmanlık

Acoustique & Conseil

Yapısal danışmanlık

ISB