Peyzajla bütünleşen organik çizgiler: Liyang Müzesi

Müze, doğanın bir parçasıymış gibi dalgalı tepeler üzerinde oturuyor.
Müze, doğanın bir parçasıymış gibi dalgalı tepeler üzerinde oturuyor.

CROX Mimarlık tarafından tasarlanan Liyang Müzesi, Çin’in Jiangsu eyaletindeki Liyang şehrinde bulunuyor. Bir gölün yanında, çimenlerle kaplı dalgalı bir formun üzerine oturan yapının tasarımında, geleneksel müzik aleti Jiaoweiqin’den esinleniliyor. Kentsel bir kamusal alanı doğaya bağlayan yapı, bölgenin kültürünü ve geleneklerini ele alıyor.

Yapı, göl kenarında yer alıyor.
Yapı, göl kenarında yer alıyor.

Müzenin kahverengi tonları doğayla bütünlük sağlıyor.
Müzenin kahverengi tonları doğayla bütünlük sağlıyor.

Yan Gölü Parkı’nın güneydoğu köşesindeki inişli çıkışlı tepelerin ortasında,doğanın bir parçası olarak konumlanan müze, her yönden insanları karşılayan açık bir tavır sergiliyor. Arazinin dalgalı yapısı, bölgenin peyzaj kültürünü anlatıyor. Yapıdaki akıcı organik çizgiler, bölgedeki sulak ve yeşilalanlarla sanatsal bir şekilde bütünleşiyor. Müze, karakterize edilen bu yeni bölgenin en dikkat çeken unsuru haline geliyor.

Çevredeki alanın genişliği ve ferahlığı yapının davetkârlığını destekliyor.
Çevredeki alanın genişliği ve ferahlığı yapının davetkârlığını destekliyor.

Yapı, dalgalı tepelere oturuşuyla havada yüzüyormuş gibi bir görünüm veriyor.
Yapı, dalgalı tepelere oturuşuyla havada yüzüyormuş gibi bir görünüm veriyor.

Tasarım ekibi tarafından proje; hem iç hem de dış mekanı içerendoğal çevrenin bir parçası olarak görülüyor. Ekip, ritim ve doğa arasındaki ilişkiyi, insan ve mimari etkileşimini göz önünde bulundurarak, kültür ve yaşam arasındaki bağlantıyı görselleştiriyor. Bununla birlikte; senaryolaştırma, tutku ve akış tasarım konseptlerini oluşturuyor.

Kahverengi şeritler, kültürel sembollerden esinlenerek tasarlanıyor.
Kahverengi şeritler, kültürel sembollerden esinlenerek tasarlanıyor.

Liyang Müzesi; Çin klasik müziğinde çalınan ve bölgenin kültürel sembollerinden biri olan Jiaoweiqin adlı telli çalgıdan esinlenerek tasarlanıyor. Tasarım ekibi, Çin Hanedanlığına uzanan çalgının hikayesini mimari forma dönüştürüyor. Enstrüman, yapının formuna ve cephe tasarımına etki ediyor. Kahverengi tonlarındaki ince alüminyum kaplama şeritler, müzik aletinin oymalı ahşabını andırıyor. Kaplamanın yansıtıcı özelliği, amorf yapı boyunca ışık oyunları sergiliyor.

Müze çevresinde birçok farklı deneyim noktası barındırıyor.
Müze çevresinde birçok farklı deneyim noktası barındırıyor.

Müzenin üst kısmı, yüzen bir mimari olarak tanımlanıyor. İçi boş gövdesi; bugün, geçmiş ve geleceği temsil eden sergi salonlarından oluşuyor.

Yapıda iki adet çatı terası yer alıyor.
Yapıda iki adet çatı terası yer alıyor.

Çatı pencereleri yapıya doğal bir aydınlatma sağlıyor.
Çatı pencereleri yapıya doğal bir aydınlatma sağlıyor.

Liyang Müzesi’nin tasarımı, yapılarda erişilebilirliği ve çoklu kavramların kombinasyonunu vurguluyor. Yapının dalgalı yüksek tepelerin üzerine yerleşmesi, çoklu erişim ve geçiş manzaraları sağlıyor. Çatı bahçesi, kullanıcıları dinlenmeye davet ediyor. Böylelikle ziyaretçiler, seyir terasında gölün panoramik manzarasının keyfini çıkarabiliyor.

Yapıya iki farklı kottan giriş seçeneği bulunuyor.
Yapıya iki farklı kottan giriş seçeneği bulunuyor.

Geniş bir açıklıktan oluşan aydınlatma, yapı içerisinde kullanıcıya yönlendirme sağlıyor.
Geniş bir açıklıktan oluşan aydınlatma, yapı içerisinde kullanıcıya yönlendirme sağlıyor.

Bahsi geçen yüzer alanlar, tepelere oturuyor. Müzeye ulaşım iki farklı yoldan yapılabiliyor. Biri, siteyi saran asfalt yolun uzantısı olarak beyaz renkteki beton kapıya ulaşan bir yoldan oluşuyor. Bu giriş, tepenin içine kazılmış bir yeraltı lobisine açılıyor. Ana giriş olan ikinci giriş alanına ise yeşil tepenin yamacını takip eden büyük bir ahşap merdivenle ulaşılıyor.

Bu yol, müzenin altındaki avluya çıkıyor.
Bu yol, müzenin altındaki avluya çıkıyor.

Ana giriş güneybatıda, müzenin yüzen gövdesinin hemen altında yer alıyor. Girişin kavisli olması, doğal ve davetkar bir his uyandırıyor. Bununla birlikte giriş, güneybatıda büyük bir meydana bağlanıyor. Bu kamusal alan, kullanıcıları iç avluya çekiyor ve aynı zamanda ziyaretçilerin buluşup toplanabilecekleri canlı bir ortam sunuyor.

Yol boyunca ölçek algısı birçok kez değişiyor.
Yol boyunca ölçek algısı birçok kez değişiyor.

Müzenin ikinci katı ise, dört ayrı noktada manzaraya hakimiyet sağlıyor. Alüminyum kaplı yapı dört ayrı alana; konut ofislerine, eğitim alanlarına ve sergi salonlarına ayrılıyor. Plandaki üçüncü kat seviyesinde ise, konferanslar için bir alan sağlayan geniş ve özel bir bölüm yer alıyor.

Açıklıklar ve yeraltı meydanları, kullanıcılarda mağara ambiyansı da uyandırıyor.
Açıklıklar ve yeraltı meydanları, kullanıcılarda mağara ambiyansı da uyandırıyor.

Dalgalı tepelerin birçok noktasından müze içerisine geçiş olanağı bulunuyor.
Dalgalı tepelerin birçok noktasından müze içerisine geçiş olanağı bulunuyor.

Işık, tepelerdeki büyük çatı pencereleri aracılığıyla yeraltı alanlarına süzülüyor. Bununla birlikte birisi “su damlası” şeklinde olan diğeri ise çatının ortasında yer alan iki teras, ziyaretçilere gölün etrafını saran peyzaj alanlarının manzarasını sunuyor.

Ağırlığın dalgalı tepelerde toplandığı bir strüktür sistemi oluşturuluyor.
Ağırlığın dalgalı tepelerde toplandığı bir strüktür sistemi oluşturuluyor.

Sergi alanları, yapının formunu yansıtıyor ve iç mekanda beyaz renk kullanılıyor.
Sergi alanları, yapının formunu yansıtıyor ve iç mekanda beyaz renk kullanılıyor.

Sonuç olarak ekip; doğa, sanat, insan ve mimari arasındaki dengeyi bulmayı amaçlıyor. Tasarım, kıvrımlı şekli ile hem görsel olarak süreklilik hem de fiziksel olarak erişim noktalarını, güzergahları ve bağlantıyı kuruyor. Kültürel tarihten esinlenerek hayata geçirilen yapı, bulunduğu bölgeye turizm alanında da katkı sağlıyor.

Birinci kat planı.
Birinci kat planı.

İkinci kat planı.
İkinci kat planı.

Üçüncü kat planı.
Üçüncü kat planı.

Yapı kesiti.
Yapı kesiti.

Proje

Liyang Museum

Yeri

Liyang, Jiangsu Eyaleti, Çin

Mimarı

CROX

Baş mimarı

CR Lin

Tasarım ekibi

Darcy Chang, Dr. Zheng-Hao Song, Yue Jiang, Saunaam Yip, Tian-Ye Zhou, Jia-Yi Zhu, Li-Dong Sun, Nicky Ni

Brüt inşaat alanı

7.000 m²

Tamamlanma yılı

2019

Yapı malzemeleri

Alüminyum, beton, ahşap