Depoda gerçekleşen dönüşüm projesi: Shenyang
Shenyang’daki eski bir depo kampüsü olan Dongmaoku, Çin Halk Cumhuriyeti (PRC)’nin Kore Savaşı döneminden bu yana inşa ettirdiği ilk lojistik tesis olarak biliniyor. Dongmaoku, modern Çin’deki lojistik bina tipolojisinin incelenmesi için önemli bir değere sahip. Şehir 2019’da ‘Shenyang’daki değerli tarihi binalar listesine eklense de 2020’de bir gayrimenkul geliştirme projesi haline geliyor. Çin hükümeti 2020 Bahar Şenliği'nden sonra, Dongmaoku'da 7 depoyu korumaya karar veriyor. URBANUS, bu projenin konut dışı kısmı için bir master plan vermek üzere davet ediliyor.
Shenyang Kuzey Tren İstasyonu'nun yanında yer alan Dongmaoku, Çin Halk Cumhuriyeti’nin ilk nesil depo parkı olarak 1951'de inşa ediliyor. Yakın zamanda bu alanın yenilenmesi planlanıyor ve parktaki yedi depo, tarihi binalar listesine ekleniyor.
2020 yılında pandeminin patlak vermesinin ardından URBANUS, China Resources Land tarafından geliştirilecek olan "City of Times" için kamusal alanın kentsel yenileme projesini üstleniyor. Proje, Dongmaoku’daki yedi korunmuş depoyu yeni bir yerleşim ortamıyla harmanlamayı amaçlıyor.
2020’deki bahar festivalinden sonra başlayan Dongmaoku projesi, küresel pandemi durumu altında zorlu bir başlangıç aşamasından geçiyor. Tasarım ekibinin ancak fotoğraflar aracılığıyla bilgi alabildiği şartlar altında, sergi merkezinin ilk şematik versiyonunda depo yer almıyor. Yasaklamaların kaldırılmasından sonra gerçekleştirilen ani bir saha gezisinin ardından, tasarım ekibi Dongmaoku’nun üç izlenimi ile karşılaşıyor:
İzlenim 1: Bütünün anlamı ve gücü. İzlenim 2: Hacim duygusu ve 30 metreye 90 metrelik bina ölçeğinin gücü. İzlenim 3: İç mekân hissi ve kat pencerelerinden gelen doğal ışığın gücü.
Saha gezisinden sonra, mevcut depolar yeni kamu işlevlere ev sahipliği yapmak için yeniden değerlendiriliyor. Bu teklif, mevcut binaların yeniden kullanımını önerdiğinden, prosedür ve inşaat süresinden tasarruf edebileceğinden müşteri bu değişikliği kabul ediyor. Bu plana göre, çevredeki diğer kamusal alanlar, tarihi binaların bağlamı olarak değerlendiriliyor. Böylece tasarımın özü, bireysel sergi merkezinden daha büyük ölçekli bir kentsel dönüşüm programına evriliyor.
Konut topluluğunun ihtiyaçlarını karşılamak için eski doğrusal endüstriyel model, yeni ağ benzeri bir plan şemasıyla yeniden şekillendiriliyor. 2 ve 4 numaralı depolar fon olarak alınarak hem güney hem de kuzey tarafında kendine has özellikleri olan iki park planlanıyor.
Ambarın 30 metre genişliğindeki alınlığı temel motif olarak çıkarılıyor. Bu motifin morfolojisi farklı programlara uyarlanmak üzere çoğaltılıyor. Böylece, yapı kitleselliği açısından yeni ile eski arasında birlik sağlıyor.
2 numaralı depo bir topluluk kütüphanesine dönüştürülüyor. Çevrimiçi okuma çağında, fiziksel okumayı kurtarmanın tek yolu olarak değerlendirilen kütüphane, fiziksel bir atmosfer sağlıyor. Mevcut alan, bir okuma salonu sunuyor. Ayrıca sera, bahçe modelini geleneksel kütüphane tipolojisine yaklaştırıyor.
4 numaralı depo bir satış ofisine dönüştürülüyor. Giriş, tropikal bitkiler ve su ögeleriyle donatılarak ‘Cennet bahçesi’ olarak adlandırılıyor. Bu alana Dongmaoku tarihini sergileyen bir galeriden merkez salona giderek ulaşılıyor. Haziran 2021'de tamamlanan 4 No'lu depoda etkinlik/düğün salonu, Dadong Sanayi Bölgesi’nde ise sergi merkezi, topluluk bahçesi ve sanat galerisi bulunuyor.
İki yenilenmiş depo birbirine bağlanıyor ve bir topluluk merkezine dönüştürülüyor.
Dongmaoku yenilemesinin ilk aşaması hızlıca tamamlanıyor. Bu başarı; kısa bir karar verme süresi içinde, tasarım sürecindeki beş kritik yolun gerçekleştirilmesine dayanıyor. Kritik Yol I: Tüm kaynakların entegre edilerek tarihi mirasın güçlendirilmesi. Kritik Yol II: Tarihi binaların korunmasında usul adaleti. Kritik Yol III: Mevcut ahşap yapının yenilenmesi. Kritik Yol IV: Topluluk için Sera. Kritik Yol V: Kentsel yenilemenin mekansal adaleti.
Mekansal adalet kavramı, eski şehrin yaşam kalitesini artırmayı ve kentsel dönüşümde mekân eşitliğini gerçekleştirmeyi kapsıyor. Kentsel bir manifesto olarak mekansal adalet, kentsel kamusal alanı kullanmak için daha az güçlü gruplara sağlanacak eşit haklar için savaşıyor. Daha da özelleştirirsek mekânsal adalet, aynı yerleşim alanlarında yaşayanlar arasındaki ayrımcılığın üstesinden gelmeye çalışıyor.
Depo, bir toplanma alanına dönüştürülürken orijinal ahşap yapı, yangın dayanımı için çelik yapı sistemi ile değiştiriliyor. Titiz kültürel koruma tasarımı, yapısal tasarım ve inşaat tasarımının entegrasyonu sayesinde, bu sistem dönüşümü görsel olarak orijinal yapının bütünlüğünü koruyor.
2 No'lu ve 4 No'lu depoları birbirine bağlayan yeni cam pavyonun çelik yapısı, depo nefinin ahşap kiriş formunu aynı ölçekte taklit ediyor.
Başlangıçta 2 No'lu deponun ticari amaçlarla kullanılması planlanıyor ancak şematik tasarım aşamasında, kültürel bir mekâna dönüştürülmesi kararlaştırılıyor. Mekanın kitapçı ya da kütüphane olması fikri üzerinde biraz tartışıldıktan sonra, herkes bunun kamu refahını güçlendirmek için bir topluluk kütüphanesi olması gerektiğine karar veriyor. Hükümete, Dadong Bölge Kütüphanesi’nin bir şubesinin yapılması öneriliyor.
Her depoya kendi uç noktasından giriliyor ve giriş ünitesi sera olarak tasarlanıyor. Bu kullanım, Kuzeydoğu'nun şiddetli soğuk iklimi için tasarlanıyor ve endüstriyel miras alanının yeniden kullanılmasında farklı bir tipoloji olarak tanımlanıyor.
Giriş, bitki labirenti ile bir kent meydanı olarak tasarlanıyor. Labirent nispeten özel ve sabit okuma alanlarını ayırmak için kullanılıyor.
Labirent tasarımı yeni bir okuma odası tipolojisi oluşturmaya yardımcı oluyor. Labirentin üzerinde manzaranın seyredilebileceği bir bakış oluşturmak için S şeklinde bir yürüyüş yolu tasarlanıyor. 2021'in sonunda, bu kütüphane tamamlanıyor ve "Times Wencang" olarak adlandırılıyor.
Parkurda çocuklar için üç tane ağaç ev tarzında okuma noktası kuruluyor.
Proje | Shenyang Doğu Ticaret Deposu Yenileme Projesi |
Yer | Liaoning, Shenyang, China |
Mimarlar | URBANUS |
Alan | 9944 m² |
Yıl | 2021 |
Fotoğraflar | Tianpei Zeng, ZOOM/Cut Ink Architectural Photography, Ruibiao Jiao |
Baş mimar | Hui Wang |
Tasarım ekibi | Yongmei Yao, Xi Wei, Yonghui Dou, Yu Chen, Zhongyu Jiang, BingjiangChai, Jizhe Han, Kun Wang, Na Zheng, Jia Huang, Gang Li, Lei Wang,Zixu Gao, Kexiu Zhuo, Jingyu Wang | Yihan Ding, Jiaxin Lian, ZelinTang, Qingyi Wang, Hao Wu, Zhongtian Zhang, Xiangyue Zhang, KaiyuanZhu(Intern)Teknik çizimtasarımı: Xudong Liu, Chun Song, Yaojun Zhu, Yu Zhang, Yuxin Zhang,Xing Guo, Yang Shi, Yao Cheng, China Construction Engineering DesignGroup Co. Ltd |
İç mekan tasarımı | Andong Hongfang Architectural Design Consulting Beijing Co. Ltd.,Xiaoyu Jiang, Yong Lu |
Peyzaj tasarımı | SJZU HA+STUDIO, S.P.I Landscape Group, Ling Zhu, Yida Liu |
Işıklandırma tasarımı | Handu Design Consultant Shenzhen Co. Ltd., Yankai Hu, Zhechen Yang,Ishioka Makiko |
Sergi tasarımı | Guangzhou Frontop Digital Creative Technology Corporation |