Çin’in gelecekteki kırsal alanları için inşa modeli: Inkstone House Kültür Merkezi
Inkstone House OCT Linpan Kültür Merkezi’nin, avluya doğru yönelen geniş kiremitli çatısı, ilhamını geleneksel Çin kaligrafisinde kullanılan mürekkep taşından alıyor. Archi-Union Architects, Çin’in mimari kimliğini yapay zeka ve dijital üretim teknolojilerini kullanarak sürdürmeyi hedefliyor.
Inkstone House OCTLinpan Kültür Merkezi, Çin’in Siçuan Bölgesi’nin başkenti Chengdu şehrine bağlı kırsal bir arazide konumlanıyor. Daha özel olarak, Dayi ilçesinde önemli kültür mirasına sahip, antik bir kasaba olan Anren'in yakınında yer alıyor. Batıda Qimu Nehri ile birleşen yapı; geniş tarlalar ve bambu ormanları ile çevriliyor.
Özgün peyzajla bütünleşen tasarımda, Batı Siçuan'ı geleneksel binalarının, malzeme ve mekansal unsurlarının kullanılması isteniyor. Yapı, yerel kavramları yeni teknolojilere entegre ediyor. Dijital fabrikasyonun, yapısal performansa dayalı yaklaşımlarının rehberliğinde, mimari kültürün devamlılığını sağlıyor.
Üretim ve yaşamın bir arada bulunduğu, Linpan peyzajının bir parçası olanBatı Sichuan Ovası; köklü bir tarihe ve benzersiz bir manzaraya sahip. Bölgenin uzun tarihsel birikimi; yaşamı ve mimari biçimi, kültürel birer sembole çeviriyor. Bölge, Batı Sichuan halk geleneklerine derinden bağlanıyor.
Yerel yönetim; kentsel gelişimi, geleneksel Linpan bağlamına entegre etme konusunda Overseas Chinese Town -OCT- Holdings Company ile işbirliği yapıyor. Inkstone House; Linpan bölgesinin, gelecekte yeniden geliştirilmesi için bir başlangıç noktası olarak görülüyor.
Proje, bölgeyi yeniden geliştirerekgeleneksel Linpan’da, ortak bir yaşam modeli oluşturmayı hedefliyor.
Yapı, yol kenarında tanımlanması kolay bir arazide yer almıyor, aksine Qimu Nehri ve Linpan bitki örtüsü içerisinde kamufle oluyor. Inkstone House OCT Linpan Kültür Merkezi, ormanlar ve geniş tarlalarla çevriliyor.
Yerel yönetim ve devlete ait bir şirket olan Overseas Chinese Town Holdings Company için birsergi kompleksi olan proje;dikdörtgen halka şeklinde iki katlı bir kültür merkezi, bir çiftlik binası ve bir dizi yarı kapalı yürüyüş yolunu içeriyor.
Komplekse girişi sağlayan kompozit koridor tasarımı; eğimli çatıyı, kırsal altyapı sistemine entegre ediyor.Bitki örtüsü üzerinde adeta yüzer vaziyette olan kompozit koridor, yerel hayvan alışkanlıklarına ve doğal ekolojiye göre tasarlanıyor. Bunun yanı sıra; köylü ve turist akışını da mimari mekana yönlendiriyor.
Kararlı hatlardan oluşan yapının tasarım konsepti; geleneksel Çin mimari kaidesi ve çatısını yeniden inşa etme isteği ile oluşturuluyor. Alt katman, nispeten sağlam ve kararlıyken; ikinci kat ise zarif ve esnek formlardan oluşuyor. Temel formları farklı olmasına rağmen, iç içe geçmiş durumda olan bu iki kat; birbirlerinden fiziksel olarak ayrışmıyor.
Yansıtıcı dairesel havuzlara sahip zemin kattaki cam cepheli avlu etrafında; sergi, konferans ve ilgili yardımcı fonksiyonlar yer alıyor. Avluyu çevreleyen iç koridor, çeşitli birimleri birbirine bağlıyor. Birinci kat, doğayla etkileşim içinde olan çay tadımı, müzik, yemek ve satranç oynamak gibi çeşitli işlevler için kullanılabilecek bir dizi çok amaçlı oda barındırıyor. Tuğla dış duvarın iç kısmı boyunca, yukarı doğru uzanan merdiven; manzaranın yanı sıra, iç avluya da bakan camlı bir sirkülasyon hattı oluşturuyor.
Kültür merkezinin yakınında, tarım aletlerini ve makinalarını depolamak için bir hizmet binası yer alıyor. Tuğla yapı aynı zamanda, işçilerin yemek yemesi ve dinlenmesi için de alanlar barındırıyor.
Inkstone House OCT Linpan Kültür Merkezi’nintasarımı; geometrik form bulma hesaplaması, yapısal performans simülasyonu ve optimizasyon süreçleriyle takip ediliyor. Kısaca, yapısal olarak en rasyonel şekli oluşturmak için dijital teknolojiler kullanılıyor.
Küçük malzemeleri birim olarak kullanmak; geleneksel Çin kereste yapımının temel mantığını oluşturuyor. Lamine ahşap kullanımı ile yapıda oluşturulan çelik-ahşap kombinasyonu ise; çağdaş bir yaklaşım sunuyor. Günümüzün doğal kırsal yapısının mimari uygulamalarında kullanılan geleneksel ahşap strüktür; yeni malzeme ve yapısal teknoloji altında, yeniliğini ve devamlılığını koruyor.
Binanın strüktürel yapısındaki çelik kolonlar, aydınlık ve şeffaf alanlar oluşturuyor. Değişken kesitli lamine ahşap kirişler, çelik kare boru kirişler ve çelik I-kirişlerin kombinasyonu; çelik-ahşap kompozit çatıyı oluşturuyor. Çelik-ahşap kompozit yapısal çatı, katlardaki duvar sınırından taşarak saçağı meydana getiriyor.
H şeklindeki sergi merkezinin ana kirişi, geleneksel Çin mimarisindeki kirişleme yöntemini devam ettiriyor. H şeklindeki çelik kirişin bir ucu, dış ahşap kirişi desteklemek için dışarıya doğru uzanırken; diğer ucu ise iç ahşap kirişi desteklemek için içeriye doğru uzanıyor. Böylece ana kiriş; hem iç hem dış kirişi destekliyor ve iki uç birbirini dengeliyor.
Çelik-ahşap kompozit malzemelerin ayarlanmasında, dijital simülasyon ve optimizasyon yöntemleri uygulanıyor. Kirişlerin esneme payları, kesit ölçüleri gibi parametrik değerleri önceden hesaplanarak en uygun değerlere ulaşılıyor. Yapı üretim sürecinde, standart olmayan çelik ve ahşap bileşenler fabrikada önceden üretiliyor. Ardından yerinde montaj, bir aydan daha kısa sürede tamamlanıyor ve maliyet kontrolü sağlanıyor.
Tuğla duvardan oluşan cephe tasarımında, geleneksel gergi bağı kullanılıyor. Tekil tuğlalar, nehir görüntüsünün gri bir yansıması olacak şekilde açılı örülüyor.Geniş bir alanda ve sınırlı bir sürede inşa edilmesi planlanan tuğla duvar için robot prefabrikasyonu ve yerinde dijital montaj gibi yenilikçi yöntemler tercih ediliyor. Tuğla duvarın yapım süreci; robotik fabrika prefabrikasyonunun ve yerinde montaj yapımının yüksek verimliliğini yansıtıyor. Böylece yeni ve hızlı bir yöntem geliştiriliyor.
Ek olarak çatı, koyu mavi şeyl karolarla kaplanıyor. Karoların geometrik formlarının ve bölünme şekillerinin; yaya yolunu referans alması ile ortak mimari bir dil sağlanıyor.
Inkstone House OCT Linpan Kültür Merkezi’nin deneysel inşasının; Çin'deki kırsal alanların geleceği için yeni yöntemleriyle örnek olması planlanıyor.
Proje | Inkstone House Kültür Merkezi |
Mimar | Archi-Union Architects |
Alan | 2200 m² |
Yıl | 2018 |
Konum | Chengdu, Çin |
Yapısal mühendisler | Zhun Zhang, Tao Huang, Rui Wang, Zejiu Chen |
MEP | Dawei Wei, Yong Wang, Ying Yu |
Dijital imalat | Fab-Union Architectural Technology and Digital Fabrication Co., Ltd. |
3B baskı | Liming Zhang, Ce Li, Liangliang Liu, Jie Zhang, Shilong Dai |
Peyzaj tasarımı | Chengdu JZFZ Architectural Design Co., Ltd. |
Yüklenici | Sichuan Yi Neng Da Construction Engineering Co., Ltd. |
Geliştirici | OCT Group -Overseas Chinese Town Holdings Company- |
Baş mimar | Philip F. Yuan |
Proje mimarları | Alex Han, Xiangping Kong, Huajian Gu, Hao Chen, Chuanshi Zhao, Yuhao Fu |
Fotoğraf | Shengliang Su, Tianzhou Yang, Fangfang Tian |