Aykırı bir mimar: Odile Decq

Odile Decq.
Odile Decq.

1955 doğumlu Fransız mimar, Studio Odile Decq ve Lyon merkezli Confluence Institute adlı mimarlık okulunu kurmuştur. Odile Decq, 40 yılı aşkın süredir kentsel planlama, sergi tasarımı, ürün tasarımı gibi farklı ölçeklerde çalışmalar gerçekleştiriyor. Maddeyi, bedeni ve tekniği sorgulayarak üretim yapan mimar, hem hassas hem de aykırı tutumuyla mimarlık eğitimine yaptığı katkılarıyla tanınıyor.

  • “Mimarlık bir başkaldırıdır, karşı gelmedir aynı zamanda, amacı da daha iyi bir dünya sunabilmektir insanlara… Eğer karşı gelme yoksa, umut da yoktur.” – Odile Decq

2004’te Avusturya'nın Neuhaus şehrinde inşa edilen L. Müzesi; doğal ve yapay, ağır ve hafif, gölge ve aydınlık arasındaki ikilemi adeta yeniden yorumlar.
2004’te Avusturya'nın Neuhaus şehrinde inşa edilen L. Müzesi; doğal ve yapay, ağır ve hafif, gölge ve aydınlık arasındaki ikilemi adeta yeniden yorumlar.

Odile Decq, 1955’te Fransa - Laval’de doğar. 1970'lerde École Régionale d'Architecture de Rennes mimarlık okuluna başlar. İki yılını tamamlamasının ardından Paris’e taşınır ve La Villette okuluna kaydolur. 1968 Devrimi nedeniyle zamanının büyük bir kısmını eylemlerde geçirir.

2012 yılında, FRAG [Les Fonds Régionaux d'Art Contemporain (Bölgesel Çağdaş Sanat Fonları)] için tasarlanan, yeni çağdaş sanat müzelerinin ilki olan Bretagne Çağdaş Sanat Müzesi.
2012 yılında, FRAG [Les Fonds Régionaux d'Art Contemporain (Bölgesel Çağdaş Sanat Fonları)] için tasarlanan, yeni çağdaş sanat müzelerinin ilki olan Bretagne Çağdaş Sanat Müzesi.

Decq, eğitim giderlerini karşılayabilmek için yazar Philippe Boudon ile çalışır. Bu süreçte mimarlık teorisi hakkında okumaya ve yazmaya başlar. Dört yıl sonra okula dönen Decq, 1978 yılında Paris-La Villette'deki École Nationale Supérieure d'Architecture okulundan mezun olur.

Odile Decq'in 2014’te tasarladığı ofis binası GL Events Headquarters Lyon, Fransa'da bulunmaktadır. Rhone ve Saône nehirleri arasında kalan bu yeni ofis yapısı, çelik strüktürüyle dikkat çeker.
Odile Decq'in 2014’te tasarladığı ofis binası GL Events Headquarters Lyon, Fransa'da bulunmaktadır. Rhone ve Saône nehirleri arasında kalan bu yeni ofis yapısı, çelik strüktürüyle dikkat çeker.

1979 yılında Paris'te Siyasal Bilimler Enstitüsü'nden şehircilik ve planlama diploması alan Decq, yüksek lisansını da tamamlar. Aynı yıl kendi mimarlık ofisini açar.

2015 yılında tasarlanan Sait- Ange Rezidans, bir tepenin zirvesinde yer almaktadır. Yapı, bulunduğu vadideki tarihi Grenoble şehrine ve Fransız Alpleri'ne yönelim gösterir.
2015 yılında tasarlanan Sait- Ange Rezidans, bir tepenin zirvesinde yer almaktadır. Yapı, bulunduğu vadideki tarihi Grenoble şehrine ve Fransız Alpleri'ne yönelim gösterir.

Birkaç yıl kendi ofisini işlettikten sonra 1985 yılında Benoît Cornette ile beraber ODBC Architectes Urbanistes Agency (Odile Decq - Benoît Cornette Mimarlar ve Şehir Plancıları Ajansı) isimli ofisi kurar. Ofisin adı, Cornette'in ölümünden 15 yıl sonra, 2013’te Studio Odile Decq olarak değiştirilir.

Benoît Cornette ve Odile Decq.
Benoît Cornette ve Odile Decq.

1990 yılında Peter Rice ile beraber Banque Populaire de l'Ouest (BPO) Genel Merkez Ofisi’ni tasarlar. Bu proje sayesinde çok sayıda ödül ve uluslararası tanınırlık kazanır. Fransa’da inşa edilen ilk metal konstrüksiyonlu ofis binası, modüler endüstriyel bileşenlerle tasarlanır.

Yapının güney cephesi, güneşlik kullanılarak inşa edilen ilk cephedir.
Yapının güney cephesi, güneşlik kullanılarak inşa edilen ilk cephedir.

ODBC, 1996'da Venedik Mimarlık Bienali'nde mimarlığa katkılarından dolayı Golden Lion (Altın Aslan) Ödülü'nü alır.

Dünyanın en etkileyici arkeolojik alanlarından biri olan Fangshan Tangshan Ulusal Jeopark Müzesi, Çin’in Jiangsu şehrinde bulunmaktadır. 5 hektarlık açık alana yayılan ve çeşitli turistik yerleri bir araya getiren müze, yerin eşyükselti eğrilerine göre şekillendirilir.
Dünyanın en etkileyici arkeolojik alanlarından biri olan Fangshan Tangshan Ulusal Jeopark Müzesi, Çin’in Jiangsu şehrinde bulunmaktadır. 5 hektarlık açık alana yayılan ve çeşitli turistik yerleri bir araya getiren müze, yerin eşyükselti eğrilerine göre şekillendirilir.

Fangshan Tangshan Ulusal Jeopark Müzesi, Nanjing, 2015.
Fangshan Tangshan Ulusal Jeopark Müzesi, Nanjing, 2015.

Odile Decq, 2001'de Roma Çağdaş Sanat Müzesi (Museo d’Arte Contemporanea Roma- MACRO)'ni genişletme yarışmasını kazanır. Müzenin parlak çatısı, 19. yüzyılın sonlarına ait çevreyi, günümüz sanatının gizemine bağlayan bir gezinti yeri olarak tasarlanır.

Müze tasarımı, ziyaretçilere şehri yeni bir bakış açısıyla görme şansı veren çatı terasıyla tamamlanır.
Müze tasarımı, ziyaretçilere şehri yeni bir bakış açısıyla görme şansı veren çatı terasıyla tamamlanır.

Mimarlığa katkılarından ötürü 2003 yılında Odile Decq’e Legion d'Honneur şeref madalyası verilir. 2007'de ise Kraliyet İngiliz Mimarlar Enstitüsü’nden uluslararası burs kazanır.

Zorlu Center Mimarlık ve Kentsel Tasarım Yarışması kapsamında hazırlanan konsept proje.
Zorlu Center Mimarlık ve Kentsel Tasarım Yarışması kapsamında hazırlanan konsept proje.
  • “Yolculuklarım sırasında ilgimi en çok çeken şey, o yeri ve insanlarını anlamaya çalışmak, onların içinde kaybolmak. İstanbul’da hiçbir kentte olmadığı kadar kendimi Doğu’ya yakın hissediyorum.” – Odile Decq

Beş konut binası ve yirmi evden oluşan Pentania, tanınabilir bir sistem içinde çeşitlilik sağlamayı hedeflemektedir. Kullanıcılara aidiyet ve bireysellik duygusu vermeyi önceleyen konut kompleksi, sokak boyunca çeşitli bakış açıları ve alanlar sunmaktadır.
Beş konut binası ve yirmi evden oluşan Pentania, tanınabilir bir sistem içinde çeşitlilik sağlamayı hedeflemektedir. Kullanıcılara aidiyet ve bireysellik duygusu vermeyi önceleyen konut kompleksi, sokak boyunca çeşitli bakış açıları ve alanlar sunmaktadır.
  • “Kent, farklı yaşam şekilleri arayan insanlara şunu da sunabilmeli; yalnız yaşamak istiyorsam da toplu yaşama dahil olmak istiyorsam da var olma hakkım olmalı.” – Odile Decq

Odile Decq, 1992'den beri Paris'teki Ecole Spéciale d'Architecture'de profesör olarak görev yapıyor. 2007'de Mimarlık Bölümü başkanlığına seçildikten sonra, beş yıl boyunca da bölüm başkanlığı yapmıştır.

 Nantes Üniversitesi, Kütüphane Binası ve İktisadi Bilimler Fakültesi. Güneye bakan cam cephe, ahşaptan yapılmış dev bir panjurla güneşten korunur.
Nantes Üniversitesi, Kütüphane Binası ve İktisadi Bilimler Fakültesi. Güneye bakan cam cephe, ahşaptan yapılmış dev bir panjurla güneşten korunur.

Decq, 2014’te Fransa Lyon'da, yeni bir eğitim tarzına yön veren Confluence Institution for Innovation and Creative Strategies in Architecture (Kesişim Yenilik ve Yaratıcı Stratejiler Enstitüsü) isimli kendi okulunu tasarlayıp açar. Decq, enstitüyü mimar Matteo Cainer ile birlikte yönetmekte.

Confluence Institution for Innovation and Creative Strategies in Architecture.
Confluence Institution for Innovation and Creative Strategies in Architecture.

Decq, eğitime yaklaşımını “öğrencilere bağımsızlıklarını kazandırmak ve kendilerini güçlü ve net bir şekilde ifade etme yeteneklerini geliştirmeye zorlamak” olarak tanımlar.

Lyon'un eski rıhtım bölgesinde inşa edilen eğitim binası, eski bir demiryolu yapısından dönüştürülmüştür.
Lyon'un eski rıhtım bölgesinde inşa edilen eğitim binası, eski bir demiryolu yapısından dönüştürülmüştür.

Decq'e göre enstitüye ismini veren “kesişim” teması; farklı disiplinlerin birlikteliğini esas alacak bir eğitim çerçevesini tanımlar. Mimarların, sanatçıların, düşünürlerin, sinemacıların, bilim insanlarının, üreticilerin bir araya geleceği okul; mimarlığı bir meslekten ziyade düşünce biçimi olarak ele alır.

 Enstitü.
Enstitü.

Mekânın kendisinin de buna imkân sunacak şekilde tasarlayan Decq, esnek ve açık planlı öğrenme alanları, laboratuvarlar, sosyal alanlar ve atölyelerle yeni deneylere tanımlı alanlar sağlar.

Zekeriyaköy Evleri Yarışması için 4 tipte 150 deneysel ev geliştirildi: Ahşap Ev, Taş Ev, Toprak Ev, Cam Ev. Proje, yarışmayı kazandı fakat uygulanmadı.
Zekeriyaköy Evleri Yarışması için 4 tipte 150 deneysel ev geliştirildi: Ahşap Ev, Taş Ev, Toprak Ev, Cam Ev. Proje, yarışmayı kazandı fakat uygulanmadı.

Studio Odile Decq'in tasarladığı L’Opéra Restoran, Paris Garnier Opera Binası'nın içinde yer alır. 2011 yılında tamamlanan proje, içinde bulunduğu tarihi binayı taklit etmeden, çağdaş bir karakter sergiler.

Opéra Garnier’deki L’Opéra Restoran.
Opéra Garnier’deki L’Opéra Restoran.

Doğu cephesindeki kolonların arkasında yer alan restoranın, duvarlar, tavanlar ya da kolonlarla bir teması bulunmamaktır. Böylece mevcut yapıya hiçbir şekilde zarar verilmemiştir.

Opéra Garnier giriş cephesi.
Opéra Garnier giriş cephesi.

Bu kısıtlı mekâna 90 kişilik oturma alanının yerleştirilmesi, bir asma kat yardımı ile sağlanır. Yumuşak kavisleri ile asma kat; kemerlerin, dalgalanan camın ve misafirlerin bulunduğu hacmin üzerinde yer alır.

Kırmızı tonlarında tasarlanan mekân, üst katta samimi ve özel bir alan tanımlar.
Kırmızı tonlarında tasarlanan mekân, üst katta samimi ve özel bir alan tanımlar.
  • “Ürün tasarımında beni asıl heyecanlandıran şeyin küçücük bir objeye tüm benliğinizi sığdırmak olduğunu söyleyebilirim; bu sanki tüm düşüncenizin sıkışıp sıkışıp yoğunlaşması gibi.”- Odile Decq

Odile Decq, Paris'teki Twist ofisinde, projenin teknik aydınlatma ortağı Luceplan ile iş birliği yapar ve ofisin aydınlatma elemanlarını tasarlar.
Odile Decq, Paris'teki Twist ofisinde, projenin teknik aydınlatma ortağı Luceplan ile iş birliği yapar ve ofisin aydınlatma elemanlarını tasarlar.

Odile Decq'in mimarlık pratiği; kentsel planlama, mimari, tasarım ve sanatı kucaklayan bütüncül bir evren üzerinedir. Bu çok disiplinli yaklaşımı Decq’e, 2016'da kadın mimarlara verilen Jane Drew Ödülü’nü ve 2017'de Architizer Yaşam Boyu Başarı Ödülü’nü kazandırır.

Luceplan için tasarlanan Pétale, içinde sessizliğin büyüsünü gizleyen organik bir forma sahiptir. Lambanın beyaz kumaşla kaplı gövdesi, mekanlarda akustik konforu artıran ses emici bir panelden oluşur.
Luceplan için tasarlanan Pétale, içinde sessizliğin büyüsünü gizleyen organik bir forma sahiptir. Lambanın beyaz kumaşla kaplı gövdesi, mekanlarda akustik konforu artıran ses emici bir panelden oluşur.

Odile Decq; eril bir hegemonya altındaki mimarlık pratiğinde, kadın mimar olarak yol gösterici bir mücadele verir. Mimar kadınlara verilen Prix Femme Architecte ödülünü genç kadınlara cesaret vermek için kabul ettiğini belirtir.

Luceplan için tasarlanan Soleil Noir.
Luceplan için tasarlanan Soleil Noir.

UNESCO konferans salonu için tasarlanan koltuklar.
UNESCO konferans salonu için tasarlanan koltuklar.

Odile Decq, 2016’da Macdonald Bulvarı’nda yer alan ve 1960’larda inşa edilen bir depoyu dönüştürerek Le Cargo ofis binasını tasarlar. Ofis, çalışma organizasyonunun ve işlevlerinin özgünlüğü sayesinde yeni iletişim ve hareket biçimlerine cevap veren çağdaş bir yaklaşımı baz alıyor.

16 000 m²'lik bir alana yayılan, benzersiz bir mimari yaklaşım kullanılarak tasarlanan, Avrupa'nın en büyük kuluçka ve teknoloji merkezi ve genç girişimleri desteklemeye adanmış bir ofis binası olan Le Cargo.
16 000 m²'lik bir alana yayılan, benzersiz bir mimari yaklaşım kullanılarak tasarlanan, Avrupa'nın en büyük kuluçka ve teknoloji merkezi ve genç girişimleri desteklemeye adanmış bir ofis binası olan Le Cargo.

Ofis binası, yuvarlak açıklıkları, merkezi verandası, açık hava terasları, ortak çalışma alanları ve sokaktan görülebilen kırmızı baloncuklar şeklinde toplantı odaları ile geleneksel ofis tasarımından farklılaşır.

 Le Cargo iç mekânı.
Le Cargo iç mekânı.

Le Cargo iç mekânı.
Le Cargo iç mekânı.

Odile Decq, 2018'de tasarımcı ve eğitimci olarak yaptığı çalışmalardan dolayı Kanada Kraliyet Mimarlık Enstitüsü'nden Onursal Burs alır ve ECC (European Cultural Centre) Mimarlık Ödülü'ne layık görülür.

Maison Bernard.
Maison Bernard.

Macar mimar Antti Lovag’in, iş adamı Pierre Bernard için tasarladığı, Maison Bernard adlı balon ev, 1971 yılında tamamlanır. Fransa’nın kuzeyinde yer alan ev, 2010- 2015 yılları arasında Odile Decq tarafından restore edilir.

 Decq, projelerinde özellikle canlı renklere odaklanır. Odalar arasındaki renk tonu uyumuna ve odalar arasındaki akışkanlık duygusunu kaybetmemeye özen gösterir.
Decq, projelerinde özellikle canlı renklere odaklanır. Odalar arasındaki renk tonu uyumuna ve odalar arasındaki akışkanlık duygusunu kaybetmemeye özen gösterir.

Decq, mimarlık felsefesini "insanların hareket edebileceği, iyi koşullarda yaşayabileceği, günlük hayatlarındaki koşturmacayı ve dertlerini unutabileceği, kendilerini iyi hissedebilecekleri " mekânlar sunmak olarak ifade eder.

UNESCO konferans salonu için tasarladığı masalar.
UNESCO konferans salonu için tasarladığı masalar.

Sinemaya ve sinemada mekân kullanımına ilgili bir mimar olarak Decq, 2011 yılında gerçekleşen 68. Venedik Film Festivali’nde jüri üyesi olarak görev alır.

MACRO'nun bar ve restoran alanları için Decq’in tasarladığı kare sandalye.
MACRO'nun bar ve restoran alanları için Decq’in tasarladığı kare sandalye.
  • “Öğrencilerime her zaman yeni yüzyılı ve kendi hayatlarını hayal etme fırsatına sahip olduklarını söylüyorum. Öğrencilere vereceğim en önemli tavsiye budur: Hayal et ve yap.” – Odile Decq

Renwick Gallery Grand Salon'un yenilenmesi. Tarihi bir mekânda çağdaş bir iç mekan tasarımı sunan ve Sensulous Shadow Skin olarak adlandırılan uygulama; duvarlar ve tavan arasında ayrım olmaksızın tüm yüzeyi bir örtü gibi kaplar.
Renwick Gallery Grand Salon'un yenilenmesi. Tarihi bir mekânda çağdaş bir iç mekan tasarımı sunan ve Sensulous Shadow Skin olarak adlandırılan uygulama; duvarlar ve tavan arasında ayrım olmaksızın tüm yüzeyi bir örtü gibi kaplar.

Shanghai Bilgi Merkezi.
Shanghai Bilgi Merkezi.