Antoni Gaudí’nin ilk önemli eseri: Doğanın sanatla buluştuğu Casa Vicens

Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi.

Barselona’nın Gràcia semtinde bulunan Casa Vicens, ünlü Katalan mimar Antoni Gaudí tarafından 1883-1885 yılları arasında Manuel Vicens ve eşi için yazlık ev olarak tasarlanıp inşa ediliyor. Katalan Modernizmi ve Neo-Mudéjar akımlarının etkilerini taşıyan bu yapı, Gaudí’nin kariyerindeki ilk büyük eser olarak dikkat çekiyor. Tasarımında İslam, Japon ve Katalan geleneksel mimarisinden ilham alınırken, renkli seramik karolar, doğal motifler ve özgün formlar öne çıkıyor. Yapı, doğa ve mimari arasında uyumu sergileyerek Barselona’nın mimari mirasının eşsiz bir parçası olarak önemini koruyor. Bugün, kapsamlı bir restorasyonun ardından halka açık bir ev müzesi olarak ziyaretçilerini ağırlıyor ve Gaudí’nin sanat anlayışının ilk izlerini keşfetme fırsatı sunuyor.

Bugünkü yazımızda, Antoni Gaudí’nin ilk büyük eseri olarak kabul edilen ve Katalan Modernizmi akımının öncülerinden sayılan Casa Vicens’i detaylı bir şekilde inceliyoruz. Söz konusu bu etkileyici yapı, renkli seramiklerle süslenmiş cephesi, doğal motifleri ve yenilikçi tasarımıyla Barselona’nın mimari simgelerinden biri olarak varlığını sürdürüyor. Casa Vicens, Barselona’nın Gràcia semtinde, Carrer de les Carolines, 18-24 adresinde yer alıyor. Ulaşım açısından oldukça kolay bir konuma sahip olan yapı, Barselona'nın şehir merkezinden metro ile rahatlıkla ziyaret ediliyor. L3 (Yeşil Hat) üzerinde yer alan Fontana İstasyonu’ndankısa bir yürüyüşle Casa Vicens’e ulaşılıyor. Ayrıca, çevredeki otobüs hatları da bu ikonik yapıyı ziyaret etmek isteyenlere alternatif bir ulaşım seçeneği sunuyor. Eğer Barselona’da yürüyerek gezmeyi tercih ediyorsanız, Gràcia’nın huzurlu sokaklarında kısa bir yürüyüş eşliğinde Casa Vicens’e varılıyor. Yapı, ünlü Katalan mimar Antoni Gaudí tarafından 1883 ile 1885 yılları arasında Manuel Vicens ve eşi için yazlık bir ev olarak hayata geçiriliyor. Yeni mezun bir mimar olan Gaudí, yıllardır ideal bir evin nasıl olması gerektiği üzerine düşüncelerini şekillendiriyor. Evin doğayla uyum içinde, işlevsel ve estetik açıdan etkileyici olmasını istiyor. Manuel Vicens’ten gelen bu görev, onun bu fikirlerini hayata geçirmek için mükemmel bir fırsat sunuyor. Gaudí, eşsiz, cesur ve döneminin ötesinde yenilikçi unsurlarla dolu bir yapı tasarlıyor. Gaudí’nin mezuniyetinden sonra aldığı ilk büyük proje olan Casa Vicens, Katalan Modernizmi ve Neo-Mudéjar akımlarının etkilerini taşıyor. Casa Vicens, seramik kullanımının yanı sıra dönemine göre ileri sayılabilecek yenilikçi bir yapısal tasarımıyla da öne çıkıyor.

Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi.

Yapının cephesi, dalgalı kıvrımlar ve asimetrik şekillerle dikkat çekiyor; bu tasarım, o dönemin geleneksel doğrusal formlarından farklı bir yaklaşım sergiliyor. Casa Vicens, Katalan Modernizmi’nin en erken örneklerinden biri olarak kabul ediliyor. Yapı, Katalan Modernizmi’nin belirgin özelliklerini yansıtarak Mudéjar sanatının ve doğu etkilerinin izlerini taşıyor; seramik, dövme demir, vitray ve ahşap işçiliği gibi çeşitli malzemeler ustalıkla kullanılıyor. Gaudí’nin bölgedeki bitki örtüsünden ilham alarak evin tasarımına bitkisel motifler işlediği dikkat çekiyor. Örneğin, cephesinde yer alan sarı fayansların, inşaat öncesinde arsada yetişen sarı çiçeklerin bir yansıması olduğu biliniyor. “Arsanın ölçülerini almaya gittiğimde, tamamen küçük sarı çiçeklerle kaplıydı; bu çiçekleri seramiğin süsleme teması olarak benimsedim. Ayrıca yaprakları dökme demirden yapılmış, parmaklıkların ızgarasını dolduran ve evin giriş kapısında yer alan görkemli bir cüce palmiye buldum.” Bu sözlerle Gaudí, yardımcısı Joan Bergós’a çiçekler ve cüce palmiyeyi kullanma sebebini anlatıyor gibi görünüyor. Doğal semboller, Gaudí’nin sonraki eserlerindede sürekli bir tema haline geliyor. Yapı, Gaudí’nin özgün mimari dilini geliştirmesine olanak tanıyor. Yapı, Müdejar üslubunu yeniden canlandırarak Barselona’daki mimari akımlara yeni bir soluk getiriyor ve tuğla ile seramik, çini malzemelerini dengeli bir şekilde bir araya getiriyor. Casa Vicens’in tasarımında İslam, Japon ve Katalan geleneksel mimarisinden ilham alınıyor. Dört katlı olarak tasarlanan yapı, bodrum, zemin kat ve iki üst kattan oluşuyor ve bahçesinde yer alan yapay şelale ile Santa Rita Çeşmesi, serinletici bir atmosfer oluşturuyor.

Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi’nin bahçesi. Mevcut bahçe, yaklaşık 300 m² büyüklüğünde olup çiçek tarhları, bitkilerle dolu saksılar ve bir bahçe çatısından oluşuyor. 19. yüzyıl sonunun özgün atmosferi, özenle yeniden ifade ediliyor. Bahçedeki mevcut ağaçlardan bazıları korunuyor; bunlar arasında yaklaşık 8 metre yüksekliğinde bir meşe ağacı ve 10-12 metreye ulaşan bir manolya ağacı bulunuyor. Diğer bitkiler ise evin restorasyonu sırasında, dönemin bitki örtüsüne uygun olarak yeniden yerleştiriliyor. Bahçe, ağırlıklı olarak egzotik süs bitkileri ve gölgeye uyumlu türlerle şekilleniyor. Çevredeki binalar nedeniyle güneş ışığının sınırlı olduğu bu alanda, hurma ağacı, Meksika yelpaze palmiyesi, cüce palmiyeler ve Çin yel değirmeni palmiyesi gibi farklı palmiye türleri dikkat çekiyor. Mevsime göre bahçede kamelya, karanfil, monstera, Çin yasemini, güller ve zambaklar gibi bitkiler de görülüyor.
Barselona, Vicens Evi’nin bahçesi. Mevcut bahçe, yaklaşık 300 m² büyüklüğünde olup çiçek tarhları, bitkilerle dolu saksılar ve bir bahçe çatısından oluşuyor. 19. yüzyıl sonunun özgün atmosferi, özenle yeniden ifade ediliyor. Bahçedeki mevcut ağaçlardan bazıları korunuyor; bunlar arasında yaklaşık 8 metre yüksekliğinde bir meşe ağacı ve 10-12 metreye ulaşan bir manolya ağacı bulunuyor. Diğer bitkiler ise evin restorasyonu sırasında, dönemin bitki örtüsüne uygun olarak yeniden yerleştiriliyor. Bahçe, ağırlıklı olarak egzotik süs bitkileri ve gölgeye uyumlu türlerle şekilleniyor. Çevredeki binalar nedeniyle güneş ışığının sınırlı olduğu bu alanda, hurma ağacı, Meksika yelpaze palmiyesi, cüce palmiyeler ve Çin yel değirmeni palmiyesi gibi farklı palmiye türleri dikkat çekiyor. Mevsime göre bahçede kamelya, karanfil, monstera, Çin yasemini, güller ve zambaklar gibi bitkiler de görülüyor.
Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi.

Bahçede, Akdeniz bitkileri, yaseminler, palmiyeler ve sarmaşıklar doğal bir düzen oluşturuyor. Bahçe kapısındaki palmiye yaprağı motifleri ve anıtsal kemer ise Gaudí’nin doğaya olan hayranlığını yansıtıyor.

Cephe tasarımında beyaz-yeşil kareli seramiklerve çiçek motifli karolar yatay ve dikey desenlerle hareket hissi oluşturuyor; köşe kuleleriise farklı açılarla dönerek yapıya dinamizm kazandırıyor. Gaudí, "trencadis" adı verilen kırık seramik mozaik tekniğini kullanarak cephede görsel bir dinamizm oluşturuyor ve bu teknik dönemin sanat anlayışına yenilik getiriyor. Gaudí, projelerinde maliyetten tasarruf sağlamak için tekrar eden desenler ve malzemeler kullanıyor. Seramik süslemelerde ve dövme demir kapılarda aynı motifleri sıkça tekrarlayarakekonomik çözümler üretiyor. Ayrıca, “trencadís” adı verilen mozaik tekniğiyleatık seramik parçalarını değerlendirerekmodern ve işlevsel bir yöntem uyguluyor. İç mekânda doğadan esinlenen motifler öne çıkıyor; yemek odasında rüzgarla hareket eden yapay bir kuş, tavanda kiraz ağacı motifleri ve duvarlarda sarmaşık çalışmaları dikkat çekiyor. Kapı pervazlarında leylek, flamingo ve diğer kuş motifleri yer alırken, sigara odasında Fransız kadife çiçeği motifleri kullanılarak oryantalist estetik yansıtılıyor. Gaudí, doğayı hem iç hem de dış mekânda yeniden canlandırıyor ve tasarımını çevresiyle uyumlu bir bütünlük içinde sunuyor. Yapının yönü ve konumu, arsanın büyüklüğü ile belirleniyor. Gaudí, kuzeydoğu tarafına, komşu yapının duvarına bitişik olarak yerleştirdiği yapıyı tasarlarken bir bahçe için alan tanımlıyor. Bu bahçeye bir şelaleyi çerçeveleyen anıtsal bir kemer yerleştirerek serin bir atmosfer oluşturuyor.

Barselona, Vicens Evi, üstü kapalı veranda (kapalı sundurma). Yapılan yenilemeler, bu alanı büyük ölçüde etkiliyor; örneğin, çeşme bir dönem kaldırılıyor. Neyse ki, önceki sahiplerin iş birliğiyle, çeşme Girona ilindeki bir evin bahçesinden geri getiriliyor. Restorasyonunun ardından, şimdi orijinal konumunda ve işleviyle korunuyor. Casa Vicens, doğadan yalnızca ilham almakla kalmıyor, aynı zamanda doğayı yapının bir parçası haline getiriyor. Örümcek ağına benzeyen detaylardan süzülen güneş ışınları gökkuşağının renklerini yansıtıyor; bir zamanlar akan su ise yağmur birikintilerinden besleniyordu. Kapalı sundurma, yalnızca hoş bir alan sunmakla kalmıyor, aynı zamanda eve kolay bir erişim de sağlıyor. Güvenlik için kapıyı çubuklarla kapatan mekanizmalar kapı direklerinin içine gizleniyor. Eğimli panjurlar ise hem kapalı sundurmada hem de yemek odasında ışık miktarını ve hava dolaşımını düzenlemeye yardımcı oluyor.
Barselona, Vicens Evi, üstü kapalı veranda (kapalı sundurma). Yapılan yenilemeler, bu alanı büyük ölçüde etkiliyor; örneğin, çeşme bir dönem kaldırılıyor. Neyse ki, önceki sahiplerin iş birliğiyle, çeşme Girona ilindeki bir evin bahçesinden geri getiriliyor. Restorasyonunun ardından, şimdi orijinal konumunda ve işleviyle korunuyor. Casa Vicens, doğadan yalnızca ilham almakla kalmıyor, aynı zamanda doğayı yapının bir parçası haline getiriyor. Örümcek ağına benzeyen detaylardan süzülen güneş ışınları gökkuşağının renklerini yansıtıyor; bir zamanlar akan su ise yağmur birikintilerinden besleniyordu. Kapalı sundurma, yalnızca hoş bir alan sunmakla kalmıyor, aynı zamanda eve kolay bir erişim de sağlıyor. Güvenlik için kapıyı çubuklarla kapatan mekanizmalar kapı direklerinin içine gizleniyor. Eğimli panjurlar ise hem kapalı sundurmada hem de yemek odasında ışık miktarını ve hava dolaşımını düzenlemeye yardımcı oluyor.

Yıllar içinde Casa Vicens birçok dönüşüm geçiriyor. 1925 yılında, yeni sahiplerinin ihtiyaçları doğrultusunda mülk ilk kez genişletiliyor. Bu genişletme çalışmasını, Gaudí’nin arkadaşı Joan Baptista Serra de Martínez üstleniyor. Serra de Martínez, doğu tarafına yeni bir ek bina eklerken, evin dış cephesini küçük ve dikkatli değişikliklerle büyük ölçüde koruyor. Örneğin, dikey şeridi çevreleyen çiçek desenli fayansların bir kısmı Gaudí’nin orijinal tasarımını, bir kısmı ise Serra de Martínez’in eklemelerini yansıtıyor.Bu farklılıklar, zarif bir şekilde tasarıma entegre edilerek değişikliklerin belirgin ama estetik bir şekilde vurgulanmasını sağlıyor. 20. yüzyılda ev, dört daireye dönüştürülüyor ve uzun bir süre bu şekilde kullanılıyor. 2014 yılında MoraBanc tarafından satın alınarak kapsamlı bir restorasyondan geçiriliyor. Bu süreçte, 1935 ve 1964 yıllarında eklenen bölümler kaldırılıyor, özgün seramikler ve süslemeler titizlikle yenileniyor. İç mekanlarda Francesc Torrescassana i Sallarés’in yağlıboya tabloları ve orjinal mobilyalar sergilenerek yapının tarihi ve sanatsal değeri korunuyor. 2005 yılında UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne dahil edilen Casa Vicens, 2017 yılında restorasyonun tamamlanmasının ardından halka açık bir müze olarak kapılarını açıyor. Bu eşsiz yapı, Barselona’nın kültürel ve mimari mirasının önemli bir parçası olmayı sürdürüyor.

Barselona, Vicens Evi, yemek odası. Yemek odasında, üst kata doğru uzanan sarmaşıklar, karanfiller, yoğun bitki örtüsü ve rüzgarla oynayan kuşlar görülüyor. Gaudí, yemek odasını, evin merkezini bahçeyle bağlayan detaylarla doğanın bir yansıması gibi tasarlıyor. Odadaki mobilyalar, mimarın özel olarak tasarladığı ve ölçülere uygun şekilde yaptırdığı orijinal parçalardan oluşuyor. Bu mobilyaların üzerindeki resimler, Francesc Torrescassana i Sellarés tarafından özel olarak tasarlanıyor.Zamanla, mobilyalar kir ve duman nedeniyle kahverengimsi bir tona bürünüyor. Ancak restorasyon çalışmaları sayesinde, mobilyalar artık orjinal renkleriyle eski ihtişamını geri kazanıyor.
Barselona, Vicens Evi, yemek odası. Yemek odasında, üst kata doğru uzanan sarmaşıklar, karanfiller, yoğun bitki örtüsü ve rüzgarla oynayan kuşlar görülüyor. Gaudí, yemek odasını, evin merkezini bahçeyle bağlayan detaylarla doğanın bir yansıması gibi tasarlıyor. Odadaki mobilyalar, mimarın özel olarak tasarladığı ve ölçülere uygun şekilde yaptırdığı orijinal parçalardan oluşuyor. Bu mobilyaların üzerindeki resimler, Francesc Torrescassana i Sellarés tarafından özel olarak tasarlanıyor.Zamanla, mobilyalar kir ve duman nedeniyle kahverengimsi bir tona bürünüyor. Ancak restorasyon çalışmaları sayesinde, mobilyalar artık orjinal renkleriyle eski ihtişamını geri kazanıyor.

Casa Vicens’in iç mekân tasarımı, Antoni Gaudí’nineşsiz kreatifliğini ve detaylara verdiği önemi yansıtıyor. Her bir oda, benzersiz mobilyalar, renkli mozaik karolar ve detaylı süslemelerle büyüleyici bir atmosfer oluşturuyor. İç mekanlarda kullanılan dövme demir, seramik, sgraffito ve boyama gibi dekoratif unsurlar, dış ve iç mekân arasında estetik bir uyum sağlıyor. Özellikle egzotik Sigara Odası, Gaudí’nin yeteneğini en etkileyici şekilde sergilediği alanlardan biri olarak öne çıkıyor. Bu odada yer alan ayrıntılı seramik süslemeler ve diğer dekoratif sanatlar hem işlevsel hem de görsel açıdan zengin bir deneyim sunuyor. Ana giriş holü ise ziyaretçileri, renkli seramiklerden yapılmış karmaşık çiçek desenleriyle süslenen etkileyici bir tonozlu tavanla karşılıyor. Bahçede yer alan su öğeleri, şelaleler ve fıskiyeler, hem estetik bir unsur olarak öne çıkıyor hem de sakinleştirici bir atmosfer tanımlıyor.

Barselona, Vicens Evi, giriş holü. Casa Vicens’in giriş holü, Antoni Gaudí’nin tasarım anlayışını ve doğaya olan hayranlığını yansıtarak ziyaretçileri etkiliyor. Gaudí, bu alanı bahçenin bir uzantısı gibi tasarlıyor ve ziyaretçileri doğanın bir parçasıymış gibi karşılıyor. Bu yaklaşım yalnızca girişle sınırlı kalmıyor; evin iç mekanları da dış mekanla uyum içinde, bitki örtüsünün özenle işlenmiş bir yansıması olarak tasarlanıyor.İlk odadan itibaren, Gaudí’nin döneminin ötesinde bir vizyona sahip olduğu açıkça anlaşılıyor. Zemin, Modernizm döneminde sıkça kullanılan Roma kökenli opus tessellatum tekniğiyle döşeniyor. Bu tekniği, Gaudí’nin Casa Vicens’ten sonra tamamladığı Sagrada Familia’nın kriptası gibi diğer eserlerinde de görmek mümkün oluyor.
Barselona, Vicens Evi, giriş holü. Casa Vicens’in giriş holü, Antoni Gaudí’nin tasarım anlayışını ve doğaya olan hayranlığını yansıtarak ziyaretçileri etkiliyor. Gaudí, bu alanı bahçenin bir uzantısı gibi tasarlıyor ve ziyaretçileri doğanın bir parçasıymış gibi karşılıyor. Bu yaklaşım yalnızca girişle sınırlı kalmıyor; evin iç mekanları da dış mekanla uyum içinde, bitki örtüsünün özenle işlenmiş bir yansıması olarak tasarlanıyor.İlk odadan itibaren, Gaudí’nin döneminin ötesinde bir vizyona sahip olduğu açıkça anlaşılıyor. Zemin, Modernizm döneminde sıkça kullanılan Roma kökenli opus tessellatum tekniğiyle döşeniyor. Bu tekniği, Gaudí’nin Casa Vicens’ten sonra tamamladığı Sagrada Familia’nın kriptası gibi diğer eserlerinde de görmek mümkün oluyor.

Bu detaylar, Gaudí’nin doğaya olan bağlılığını ve mimari tasarımında doğal unsurlara verdiği önemi vurguluyor. Casa Vicens’in iç mekanları, Gaudí’nin sanatsal dehasını ve yenilikçi yaklaşımını en iyi şekilde ortaya koyuyor. Casa Vicens, Gaudí’nin sanatsal ve mimari dehasını yansıtarak Katalan Modernizmihareketininöncü yapılarından biri olarak öne çıkıyor. Doğadan ilham alan tasarımıyla mimari ve doğa arasındaki uyumu ustalıkla ortaya koyuyor. Barselona’nın kültürel mirasının ayrılmaz bir parçası haline gelen yapı, tarihi ve sanatsal değerini günümüzetaşıyarak ziyaretçilerine hemgeçmişi hem de Gaudí’ninyenilikçivizyonunu keşfetme imkânı sunuyor.

Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi, sigara odası. Bu oda, 19. yüzyıl Avrupa’sındaki burjuva evlerinde moda olan bir sigara odası olarak dikkat çekiyor. Yıllar sonra Gaudí, Palau Güell’de bunun çok daha büyük bir versiyonunu inşa ediyor. Arap etkileri taşıyan bu oda, bir çöl gecesini anımsatıyor; tavanın mavi rengi gökyüzünü, muqarnaslar (stalaktit benzeri süslemeler) ise hurma dallarını ve meyvelerini çağrıştırıyor. Küçük ve özel kullanım için tasarlanmış bir doğu vahası olarak öne çıkıyor.Dekorasyonda, o dönemde yenilikçi bir malzeme olan papier-mâché (kağıt hamuru) kullanılıyor. Bu malzeme, evin inşasından kısa süre sonra patentleniyor ve Modernizm döneminde oldukça popüler hale geliyor. Restorasyon çalışmaları sırasında, muqarnas süslemelerindeki altın rengin orijinal olmadığı anlaşılıyor. Restoratörler, aylarca süren çalışmalarla bu detayları temizleyerek orjinal mavi polikromiyi ortaya çıkarıyor.
Barselona, Vicens Evi, sigara odası. Bu oda, 19. yüzyıl Avrupa’sındaki burjuva evlerinde moda olan bir sigara odası olarak dikkat çekiyor. Yıllar sonra Gaudí, Palau Güell’de bunun çok daha büyük bir versiyonunu inşa ediyor. Arap etkileri taşıyan bu oda, bir çöl gecesini anımsatıyor; tavanın mavi rengi gökyüzünü, muqarnaslar (stalaktit benzeri süslemeler) ise hurma dallarını ve meyvelerini çağrıştırıyor. Küçük ve özel kullanım için tasarlanmış bir doğu vahası olarak öne çıkıyor.Dekorasyonda, o dönemde yenilikçi bir malzeme olan papier-mâché (kağıt hamuru) kullanılıyor. Bu malzeme, evin inşasından kısa süre sonra patentleniyor ve Modernizm döneminde oldukça popüler hale geliyor. Restorasyon çalışmaları sırasında, muqarnas süslemelerindeki altın rengin orijinal olmadığı anlaşılıyor. Restoratörler, aylarca süren çalışmalarla bu detayları temizleyerek orjinal mavi polikromiyi ortaya çıkarıyor.
Barselona, Vicens Evi, yatak Odası ve koridorlar. Pembe odanın, Vicens ve Giralt çiftinin kızına ait olduğu düşünülüyor. Odaya dikkatlice bakıldığında, duvarlarda ve zeminde pembe tonlarının kullanıldığı görülüyor. Bu detay, genç Gaudí’nin şimdiden detaylara olan tutkusunu ortaya koyuyor. Gaudí, duvarlardaki pigmentleri zeminde de kullanarak bu kattaki her yatak odasında renk uyumu sağlıyor.
Barselona, Vicens Evi, yatak Odası ve koridorlar. Pembe odanın, Vicens ve Giralt çiftinin kızına ait olduğu düşünülüyor. Odaya dikkatlice bakıldığında, duvarlarda ve zeminde pembe tonlarının kullanıldığı görülüyor. Bu detay, genç Gaudí’nin şimdiden detaylara olan tutkusunu ortaya koyuyor. Gaudí, duvarlardaki pigmentleri zeminde de kullanarak bu kattaki her yatak odasında renk uyumu sağlıyor.
Barselona, Vicens Evi, banyo. 19. yüzyıl sonlarında Barselona’daki çoğu evde akan su bulunmuyor. Ancak Casa Vicens, bu konuda da zamanının ötesine geçiyor. Antoni Gaudí, yalnızca akan suya sahip bir banyo tasarlamakla kalmıyor, aynı zamanda bu alanı banyo, giyinme odası ve tuvalet olarak farklı bölümlere ayırıyor.Banyonun tavanını süsleyen bitki motifleri, yemek odasının duvarlarındaki bitkilerle aynı türü yansıtıyor. Gaudí, evin iki katını, bu kattaki tavan süslemeleriyle alt kattaki zemine yayılan sarmaşık detayları aracılığıyla zarif bir şekilde birbirine bağlıyor..
Barselona, Vicens Evi, banyo. 19. yüzyıl sonlarında Barselona’daki çoğu evde akan su bulunmuyor. Ancak Casa Vicens, bu konuda da zamanının ötesine geçiyor. Antoni Gaudí, yalnızca akan suya sahip bir banyo tasarlamakla kalmıyor, aynı zamanda bu alanı banyo, giyinme odası ve tuvalet olarak farklı bölümlere ayırıyor.Banyonun tavanını süsleyen bitki motifleri, yemek odasının duvarlarındaki bitkilerle aynı türü yansıtıyor. Gaudí, evin iki katını, bu kattaki tavan süslemeleriyle alt kattaki zemine yayılan sarmaşık detayları aracılığıyla zarif bir şekilde birbirine bağlıyor..
Barselona, Vicens Evi, ana yatak odası. Oda, farklı renkler ve bitki süslemeleriyle iki bölüme ayrılıyor ve sanki iki ayrı oda bir aradaymış gibi görünüyor. Aslında, ana yatak odası başlangıçta her eş için ayrı tasarlanmış, birbirine bağlı iki odadan oluşuyor. O dönemde bu tür bir ayrım, varlıklı sınıfların evlerinde oldukça yaygın bulunuyor. Gaudí, her iki odanın süslemelerini tamamen farklı tasarlayarak kişiselleştiriyor. Yatak odasının tavanı, diğer odalarda olduğu gibi bitki motifleriyle süsleniyor. Gaudí, kirişler arasındaki alanı doğadan ilham alan seramik kasetlerle doldurarak odalara özgün bir detay kazandırıyor. Pencerelere doğru ilerlediğinizde, dış mekâna erişmek için birkaç basamak inmek gerekiyor. Gaudí, bahçenin manzarasını içeriden engellememek için korkulukları normalden daha alçak tasarlayarak bu cesur detayı hayata geçiriyor.
Barselona, Vicens Evi, ana yatak odası. Oda, farklı renkler ve bitki süslemeleriyle iki bölüme ayrılıyor ve sanki iki ayrı oda bir aradaymış gibi görünüyor. Aslında, ana yatak odası başlangıçta her eş için ayrı tasarlanmış, birbirine bağlı iki odadan oluşuyor. O dönemde bu tür bir ayrım, varlıklı sınıfların evlerinde oldukça yaygın bulunuyor. Gaudí, her iki odanın süslemelerini tamamen farklı tasarlayarak kişiselleştiriyor. Yatak odasının tavanı, diğer odalarda olduğu gibi bitki motifleriyle süsleniyor. Gaudí, kirişler arasındaki alanı doğadan ilham alan seramik kasetlerle doldurarak odalara özgün bir detay kazandırıyor. Pencerelere doğru ilerlediğinizde, dış mekâna erişmek için birkaç basamak inmek gerekiyor. Gaudí, bahçenin manzarasını içeriden engellememek için korkulukları normalden daha alçak tasarlayarak bu cesur detayı hayata geçiriyor.
Barselona, Vicens Evi, teras. Teras, yapının iç ve dış mekanları arasında bir bağlantı noktası olarak tasarlanıyor. Çevresindeki bank-korkuluk, bahçenin bitki örtüsünü huzur içinde izleme imkânı sunuyor. Bu detay, Gaudí’nin Casa Vicens’te ilk kez kullandığı ve daha sonra El Capricho ile La Pedrera gibi eserlerinde tekrar uyguladığı bir mimari öğe olarak dikkat çekiyor. Yapı inşa edildiğinde çevresinde başka binalar bulunmuyor. Bunun yerine çiçek bahçeleri, palmiyeler, cüce palmiyeler ve arka planda bir seyir noktası ile muhteşem bir açık tuğla şelale yer alıyor. Şelaleden akan su ve kuş sesleri, serinlik hissini artırarak yazlık evin atmosferine dahice bir çözüm sunuyor.
Barselona, Vicens Evi, teras. Teras, yapının iç ve dış mekanları arasında bir bağlantı noktası olarak tasarlanıyor. Çevresindeki bank-korkuluk, bahçenin bitki örtüsünü huzur içinde izleme imkânı sunuyor. Bu detay, Gaudí’nin Casa Vicens’te ilk kez kullandığı ve daha sonra El Capricho ile La Pedrera gibi eserlerinde tekrar uyguladığı bir mimari öğe olarak dikkat çekiyor. Yapı inşa edildiğinde çevresinde başka binalar bulunmuyor. Bunun yerine çiçek bahçeleri, palmiyeler, cüce palmiyeler ve arka planda bir seyir noktası ile muhteşem bir açık tuğla şelale yer alıyor. Şelaleden akan su ve kuş sesleri, serinlik hissini artırarak yazlık evin atmosferine dahice bir çözüm sunuyor.
Barselona, Vicens Evi, kubbe oda. Antoni Gaudí’nin doğaya olan tutkusu, sadece ondan ilham almakla kalmıyor, doğayı her odanın bir parçası haline getiriyor. Casa Vicens, bir yazlık ev olarak dinlenme ve keyif için tasarlanıyor. Bu küçük oturma odası, alt kattaki sigara odasının aksine, muhtemelen kadınlar için düşünülüyor.Odada, kubbenin içinde Gaudí’nin çatıda göreceğiniz kulelerden birinin taslağını çizdiği fark ediliyor. Bu detay, sanki tavanın ötesinden gökyüzü görünüyormuş gibi bir his oluşturuyor. Sahne o kadar gerçekçi ki, neredeyse kuşların kanat çırpışını duyar gibi oluyorsunuz. Ayrıca, balkondaki kafes işçiliği mekâna mahremiyet sağlıyor; dışarıyı rahatça görebilirken, içeriden görülmeniz engelleniyor.
Barselona, Vicens Evi, kubbe oda. Antoni Gaudí’nin doğaya olan tutkusu, sadece ondan ilham almakla kalmıyor, doğayı her odanın bir parçası haline getiriyor. Casa Vicens, bir yazlık ev olarak dinlenme ve keyif için tasarlanıyor. Bu küçük oturma odası, alt kattaki sigara odasının aksine, muhtemelen kadınlar için düşünülüyor.Odada, kubbenin içinde Gaudí’nin çatıda göreceğiniz kulelerden birinin taslağını çizdiği fark ediliyor. Bu detay, sanki tavanın ötesinden gökyüzü görünüyormuş gibi bir his oluşturuyor. Sahne o kadar gerçekçi ki, neredeyse kuşların kanat çırpışını duyar gibi oluyorsunuz. Ayrıca, balkondaki kafes işçiliği mekâna mahremiyet sağlıyor; dışarıyı rahatça görebilirken, içeriden görülmeniz engelleniyor.
Barselona, Vicens Evi, mavi oda. Bu odanın duvarlarında tasvir edilen çiçek, Antoni Gaudí’nin eserlerinde sıkça kullandığı bir motif haline geliyor. “Çarkıfelek çiçeği” olarak da bilinen bu passionflower, yani “İsa’nın Çiçeği”, yıllar sonra Sagrada Familia’nın süslemelerinde de yer alıyor. Casa Vicens’te görülen tüm bitkiler, Gaudí’nin binanın çevresinde bulduğu doğal bitkilerden esinlenerek tasarlanıyor.
Barselona, Vicens Evi, mavi oda. Bu odanın duvarlarında tasvir edilen çiçek, Antoni Gaudí’nin eserlerinde sıkça kullandığı bir motif haline geliyor. “Çarkıfelek çiçeği” olarak da bilinen bu passionflower, yani “İsa’nın Çiçeği”, yıllar sonra Sagrada Familia’nın süslemelerinde de yer alıyor. Casa Vicens’te görülen tüm bitkiler, Gaudí’nin binanın çevresinde bulduğu doğal bitkilerden esinlenerek tasarlanıyor.
Barselona, Vicens Evi, yeni merdiven. Mevcut görselde yer alan merdiven, Gaudí ile bağlantılı olmayıp 2014 yılındaki restorasyon sırasında inşa ediliyor. Orijinal merdiven hakkında çok az bilgi bulunuyor. Serra de Martínez’in yaptığı genişletme sırasında, evin katlarını birbirine bağlayan orijinal Katalan tonozlu merdiven yıkılıyor.
Barselona, Vicens Evi, yeni merdiven. Mevcut görselde yer alan merdiven, Gaudí ile bağlantılı olmayıp 2014 yılındaki restorasyon sırasında inşa ediliyor. Orijinal merdiven hakkında çok az bilgi bulunuyor. Serra de Martínez’in yaptığı genişletme sırasında, evin katlarını birbirine bağlayan orijinal Katalan tonozlu merdiven yıkılıyor.
Barselona, Vicens Evi, Kuzeydoğu cephesi, binanın geçmişte bugünkü haliyle olmadığını açıkça gösteriyor. Cephede, beyaz ve yeşil renkli dikey bir seramik karo şeridi dikkat çekiyor. Bu şerit, sol tarafta bulunan eklemeyi sağdaki orijinal yapıdan ayırıyor ve eskiden bir manastırın bölme duvarının bulunduğu yeri işaret ediyor. Çiçek motifli karolara yakından bakıldığında, bazı desenlerin ilk karo ile son karo arasında uyum sağladığı, bazılarının ise farklılık gösterdiği fark ediliyor. İlk desen, Gaudí’nin orijinal tasarımına ait olurken, diğer desen Serra de Martínez’in çalışmasını temsil ediyor. Bu ince detay, yapıdaki değişimlerin zarif bir şekilde vurgulanmasını sağlıyor.
Barselona, Vicens Evi, Kuzeydoğu cephesi, binanın geçmişte bugünkü haliyle olmadığını açıkça gösteriyor. Cephede, beyaz ve yeşil renkli dikey bir seramik karo şeridi dikkat çekiyor. Bu şerit, sol tarafta bulunan eklemeyi sağdaki orijinal yapıdan ayırıyor ve eskiden bir manastırın bölme duvarının bulunduğu yeri işaret ediyor. Çiçek motifli karolara yakından bakıldığında, bazı desenlerin ilk karo ile son karo arasında uyum sağladığı, bazılarının ise farklılık gösterdiği fark ediliyor. İlk desen, Gaudí’nin orijinal tasarımına ait olurken, diğer desen Serra de Martínez’in çalışmasını temsil ediyor. Bu ince detay, yapıdaki değişimlerin zarif bir şekilde vurgulanmasını sağlıyor.
Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi.
Barselona, Vicens Evi. Fotoğraf: Lâl Dalay
Barselona, Vicens Evi. Fotoğraf: Lâl Dalay
Barselona, Vicens Evi. Fotoğraf: Lâl Dalay
Barselona, Vicens Evi. Fotoğraf: Lâl Dalay
Barselona, Vicens Evi. Fotoğraf: Lâl Dalay
Barselona, Vicens Evi. Fotoğraf: Lâl Dalay

KAYNAK / HTTPS://WWW.BARCELONATURİSME.COM/WV3/EN/PAGE/419/CASA-VİCENS.HTML -HTTPS://THEBARCELONAFEELİNG.COM/CASA-VİCENS/ -HTTPS://CASAVİCENS.ORG/THE-HOUSE/HİSTORY/GAUDİ-ORİGİNAL-PROJECT-1883-1885 -HTTPS://WWW.ARCHİTECTMAGAZİNE.COM/PROJECT-GALLERY/CASA-VİCENS-GAUDİ_O -HTTPS://THEAFİCİONADOS.COM/JOURNAL/SPAİN/BARCELONA/CASA-VİCENS-GAUDİ-BARCELONA -HTTPS://BARCELONANAVİGATOR.COM/CASA-VİCENS/ -HTTPS://CASAVİCENS.ORG/THE-HOUSE/HİSTORY -HTTPS://WWW.PORTALGAUDİ.ORG/EN/BUİLDİNGS/CASA-VİCENS/ - ARABACI, D. (2022). MİMARLIKTA ÜSLUP KAVRAMININ GAUDİ ÖRNEKLEMİ İLE İNCELENMESİ (MASTER'S THESİS, BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ). URL-1 HTTPS://WWW.MOBLES114.COM/WP-CONTENT/UPLOADS/2019/07/9528674F03C44FE0B5FAD6F5A055E924.JPG URL-2 HTTPS://GAUDİ.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2021/02/CASA-VİCENS-GAUDİ%CC%81_MAİN-FACADE.JPEG URL-3 HTTPS://MEDİA.CNTRAVELER.COM/PHOTOS/5A8C9F6886E4B63C297D48E4/16:9/W_2560,C_LİMİT/CASA-VİCENS_2018_CASA-VİCENS-BY-POL-VİLADOMS-(03).JPG URL-4 HTTPS://WWW.DOSDE.COM/MEDİA/CATALOG/PRODUCT/CACHE/2/İMAGE/9DF78EAB33525D08D6E5FB8D27136E95/C/A/CASA-VİCENS-BARCELONA-GAUD%C3%AD-LİBRO-ESPA%C3%B1OL-DOSDE-PUBLİSHİNG_978-84-9103-175-8_20-024-00_C01.JPG URL-5HTTPS://WWW.BARCELONAGLOBAL.ORG/BLOG/WP-CONTENT/UPLOADS/2021/01/CASAVİCENS.JPG URL-6 HTTPS://AWS-TİQETS-CDN.İMGİX.NET/İMAGES/CONTENT/47A12D8124C541D6A43CCE68BA4E4D6C.JPG?AUTO=FORMAT%2CCOMPRESS&FİT=CROP&İXLİB=PYTHON-3.2.1&Q=70&S=D9886407A10CDD366FB54144FC398DFB URL-7HTTPS://D3E6228U5BJPTC.CLOUDFRONT.NET/MEDİA/DAVİD-CARDELUS-CASA-VİCENS-0001B-64F9E46724D8D.JPG URL-8 HTTPS://S3.EU-WEST-1.AMAZONAWS.COM/PRO.STATİC.PORTALSTDO.TMB.CAT/STYLES/GALERİA_SLİDER/S3/2018-10/CASA%20VİCENS%20BY%20POL%20VİLADOMS%20%287%29.JPG?İTOK=C-XUDNUC URL-9 HTTPS://WWW.BCNCATFİLMCOMMİSSİON.COM/SİTES/DEFAULT/FİLES/STYLES/FANCYBOX/PUBLİC/LOCATİONS/CASA%20VİCENS%20GAUD%C3%AD_DETAİL_0.JPG?İTOK=EEGA5ECE URL-10 HTTPS://YOURSTAYİNBARCELONA.COM/WP-CONTENT/UPLOADS/2017/11/P03Q3W6L.JPG URL-11 HTTPS://GUİDES.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2020/04/IMG_2804.JPEG.WEBP URL-12 HTTPS://GUİDES.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2020/04/9-1.JPG.WEBP URL-13 HTTPS://GUİDES.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2020/04/10A-1.JPG.WEBP URL-14 HTTPS://GUİDES.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2020/04/11A-1.JPG.WEBP URL-15 HTTPS://GUİDES.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2020/04/12-1.JPG.WEBP URL-16 HTTPS://GUİDES.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2020/04/13-1.JPG.WEBP URL-17 HTTPS://GUİDES.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2020/04/14-1.JPG.WEBP URL-18 HTTPS://GUİDES.CASAVİCENS.ORG/WP-CONTENT/UPLOADS/2020/04/1B-1-1.JPG.WEBP URL-19 HTTPS://CDN2.İ-SCMP.COM/SİTES/DEFAULT/FİLES/İMAGES/METHODE/2018/04/05/4FD9D1BE-2CC1-11E8-ACA1-E0FD24C4B573_İMAGE_HİRES_175555.JPG

Yorumunuzu yazın, tartışmaya katılın!

YORUMLAR
Sırala :

Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım