Işığın ressamı:J. M. W. Turner
Joseph Mallord William Turner, Londra’da doğdu. Küçük yaşından itibaren sanata karşı ilgisi olan Turner, on dört yaşında iken bir sanatçı olmaya karar verdi. Bu amaç doğrultusunda Kraliyet Sanat Akademisi’ne kayıt oldu.
Yetenekli olduğu kadar hırslı da olan sanatçı, 8 yıl sonra henüz 22 yaşında iken Kraliyet Akademisi’nin en genç üyesi oldu. Turner, 1807 yılında Kraliyet Akademisinde perspektif profesörü olarak görev yaptı. Joseph Mallord William Turner, 19 Aralık 1851’de Chelsea’deki Cheyne Walk’ta hayatını kaybederek St.Paul Katedrali’ne gömüldü
Turner ailesi
Joseph Mallord William Turner’ın kesin doğum tarihi ve yeri belirsiz olmakla birlikte, 1775 yılının Nisan ayının son günlerinde Londra’da, Covent Garden ile Strand arasında kalan, Miden Lane isimli sokakta doğduğu düşünülür. 14 Mayıs 1775 günü St. Paul Kilisesi’nde vaftiz edilir. Babası Devaon’lu bir perukçu ve berber olan William Turner, annesi ise Londralı Mary Marshall’dı.
J. M. W. Turner, Başpiskoposun Sarayının Bir Görünümü (A View of the Archbishop's Palace, Lambeth) 1790.
- Turner’ın Lambert’teki mimari ayrıntılarla dolu olan saray tasviri, Kraliyet Akademisi’nde sergilenen ilk resmidir.
Topoğrafya
1785 yılında dayısı Joseph Mallord William Marshall ile yaşamaya başlayan Turner, eserlerinin ilk örnekleri olan topografya görünümlerini burada resmetti. Mimari ayrıntı ve perspektif konusunda yeteneği sayesinde önce Thomas Hardwick’in (1752-1829) sonra da ünlü topografyacı Thomas Malton Jr.’ın (1748-1804) yanında çırak olarak çalıştı. Genç yaşta özellikle eski ustaların manzara resimlerini kopyalamaktaki kabiliyetiyle dikkatleri kısa sürede üstüne çekti. Üslubunu kısa sürede geliştiren Turner, dönemin egemen sanat kurumu olan Kraliyet Akademisi’ne kabul edilen beş öğrenciden biri oldu.
Johann Ramberg, III. George Kraliyet Akademi Sergisi 1788.
Eski ustaların klasik güzellik anlayışını benimseyen Kraliyet Akademisi, Societyof Artists’e (Sanatçılar Cemiyeti) rakip olarak KralIII. George’un imzalamasıyla1768’de kuruldu.
İlkler
1799 yılına kadar Kraliyet Akademisi’nin çizim derslerine katılan Turner, farklı yaklaşımlar deneyerek üslubunu geliştirmeye devam ederken bir yandan asit oyma ve gravür sanatıyla ilgilenmeye başladı. 1792’de Kraliyet Akademisi Sergisi’ne katıldıktan sonra ilerleyen yıllarda da pek çok kez tekrarlayacağı eskiz seyahatlerinin ilkine çıktı. Seyahat dönüşü topografik manzara resim satışlarının etkisiyle ünü hızla yayılarak sanatını destekleyecek nüfuzlu ve varlıklı hamilerin himayesinde çalışma başladı.
Kraliyet akademisi
Turner Kraliyet Akademisi’ne öğrenci olarak kabul edilmesinden on yıl sonra, resmi olarak Akademi yardımcı üyeliğine kabul edilir. Geleneksel olarak seksen üyesi olan Akademi’nin, 1802 seçimleri öncesinde iki üyesinin ölümüyle Turner tam üye olmaya hak kazanır. Ancak Akademi’nin klasik güzellik düşüncesine sıkı sıkı bağlı olan muhafazakâr üyeleri Turner’ı renk ve resimlerindeki ‘tamamlanmamışlık’ hissi nedeniyle eleştirerek cephe alırlar. Tüm eleştirilere rağmen Akademi’deki yerini sağlamlaştıran Turner, Perspektif Profesörü olarak görevlendirilir.
J. M. W. Turner, Denizdeki Balıkçılar (Fishermen at Sea), 1796.
Denizdeki Balıkçılar, Turner’ın 1796 Kraliyet Akademisi sergisine suluboya resimlerinin yanı sıra sergilediği ilk yağlıboya resimlerinden biridir. Yağlıboya resme geç başlamasına rağmen, malzeme ve teknik konusunda kısa sürede ustalaşması yeni siparişler almasını sağlar.
Seyahat
Turner, hayatı boyunca neredeyse tüm Avrupa’yı gezerek hem büyük ustaların eserlerini yakından inceledi hem de manastır ve katedral gibi binaların, köprülerin ve kasabaların resmini yaptı. İlk zamanlardan itibaren topografik manzaraların ticari potansiyelinin farkında olan Turner, her seyahati için ayrıntılı bütçe hesaplamaları yapıyordu. Gittiği şehirlerde uzun süre kalarak bazı gravürcü ve yayıncılarla çalışıyordu. Bu seyahatler arasında en önemlilerinden biri 1817’de Avrupa’da yaşanan siyasi çalkalantılar nedeniyle uzaklaşarak İskoçya’ya gerçekleştirdiği gezisiydi. Turner, geleneksel ve gerçekçi resim anlayışından ayrılışının en önemli örneklerini burada vermişti.
J. M. W. Turner, Savaşçı Temeraire (The Fighting Téméraire) 1839.
Turner’ın en ünlü resimlerinden biri olan bu çalışma, Turner’ın ölümüne kadar yanından ayırmamıştır. Ölümünden sonra resmi vasiyeti üzerine Ulusal Galeri vasiyetiyle almıştı. Resimdeki gemi, Fransız ismine rağmen doksan sekiz adet topun dizilmiş olduğu bir İngiliz savaş gemisiydi ve Trafalgar Muharebesi’nde önemli hizmetler vermişti.
Özel hayatı
Turner, kişisel yaşamına ilişkin çok ketumdu. Hiç evlenmemesine rağmen 1798’de yakın arkadaşı müzisyen John Danby (1757-98) öldükten birkaç ay sonra eşi Sarah Dandy ile ilişki yaşamaya başladı. Çiftin iki çocukları olmasına rağmen Turner vasiyetiyle mirasından çocuklarını mahrum bıraktı. Turner’ın babası otuz yıl boyunca hem atölye asistanı hem de diğer konulardaki en büyük yardımcısı olmuştu. 1829’da babasının ölümü ardından sağlığı kötüleşmeye başlayan Turner, eski dostu Sophia Caroline Booth’un Chelsea’deki evine yerleşti. Kötüleşen sağlığı ve ilerleyen yaşına rağmen, Chelasea’de resim yapmaya ve Akademi sergilerine katılmaya devam etti. 1848’de ülkeyi saran kolera salgınına yakalanarak 19 Aralık 1851’de hayatını kaybetti.
J. M. W. Turner, Köle Gemisi (The Slave Ship) 1840.
Turner, olgunluk dönemine ait olan bu resmi Londra’daki İngiliz ve Yabancı Kölelik Karşıtı Cemiyetinin ilk uluslararası toplantısı sırasında Kraliyet Akademisi’nde sergilemişti.