Uluslararası sanat eserlerine ev sahipliği yapan müze: Nancy ve Rich Kinder Binası
Houston Güzel Sanatlar Müzesi, Steven Holl tarafından tasarlanan ikili bina kompleksi ile genişletildi. 2020 yılının kasım ayında açılan Kinder Binası, her tür klasik sanat eserinin sergilendiği müzenin merkezini oluşturuyor.
Amerika Birleşik Devletleri'ndeki en büyük müzelerden biri olan Houston Güzel Sanatlar Müzesi (MFAH), 62.000'den fazla sanat eseri ile geniş sanat koleksiyonlarına sahip. Farklı koleksiyonlara ve programlara yedi ayrı binada ev sahipliği yapan müzenin kalıcı koleksiyonu, 28.000 m2’lik sergi alanında sergileniyor.
Caroline Wiess Hukuk Binası adındaki orijinal neo-klasik bina, William- Ward Watkin tarafından tasarlanıyor. İnşaatına 1924 yılında başlanılan yapı, kademeli olarak tamamlanıyor. Bina, 1958 ve 1974 yıllarında eklenen Cullinan Salonu ve Brown Pavilyonu ile Amerika Birleşik Devletleri'nde Mies van der Rohe tarafından tasarlanan tek müze yapısı olarak biliniyor.
ABD doğumlu sanatçı ve peyzaj mimarı Isamu Noguchi tarafından tasarlanan Lillie ve Hug Roy Cullen Heykel Bahçesi, 1986 yılında hizmete açılıyor. Yönetim Bölümü veGlassel Çocuk Sanat OkuluBinası,1994 yılında Carlos Jimenez tarafından tasarlanıyor. İdari işlevlerin yanı sıra Glassel Çocuk Sanat Okulu'na ev sahipliği yapan bina; Amerika Birleşik Devletleri'nde, çocuklar için yalnızca sanat derslerine ayrılmış özel bir binaya sahip olan tek müze.
Pritzker Mimarlık Ödülü sahibi Rafael Moneo tarafından tasarlanan ikinci ana bina Audrey Jones Beck Binası; 2000 yılında kullanıma açılıyor. Caroline Wiess Binası ile Beck Binası, toplamda 12.000 metrekarelik sergi alanına sahip.
SI Morris tarafından tasarlanan Glassel Sanat Okulu, 1979 yılından bu yana yetişkinler için çeşitli programlar sunuyor. Müzenin eğitim kanadı olarak işlev gören bina, 2014 yılında Steven Holl Mimarlık tarafından tasarlanan L şeklinde bir bina ile genişletiliyor. Yürünebilir çatının bahçesine ulaşan rampalı amfitiyatro yapısı, heykel bahçesine açılıyor. Programlar ve performanslar için ek açık alan sağlayan 7400 m²’lik bina, geniş bir yer altı otoparkının üzerinde yer alıyor.
Houston Güzel Sanatlar Müzesi'nin bu L şeklindeki yapı ile başlatılan genişletilme projesi; ikinci aşaması olan Nancy ve Kinder Binası’nın geçtiğimiz günlerde tamamlanması ile kullanıma açılıyor.
Müzenin genişletilmesi kapsamında 2012 yılında, Steven Holl Mimarlık tarafından tasarlanan Nancy ve Rich Kinder Binası; Lillie ve Hugh Roy Cullen Heykel Bahçesi ve genişletilmiş Glassell Sanat Okulu ile entegre şekilde tasarlanıyor. İki yıl süren tasarım süreci ve beş yıllık inşaatın ardından, 21 Kasım 2020'de tamamlanıyor. Yapıya 15.200 metrekarelik sergi alanı kazandıran Kinder Binası, 385 milyon dolara mal oluyor.
Nancy ve Rich Kinder Binası, ikonik tasarımlarla çevrili Houston Müzeler Bölgesi'nin kalbine yerleştiriliyor. Yapı, müzenin kalıcı koleksiyonunun da içinde yer aldığı, uluslararası modern ve çağdaş sanat eserlerini sergiliyor.
Nancy ve Rich Kinder Binası, 11.763 metrekarelik yer altı alanı ve 10.870 metrekarelik yer üstü alanından oluşuyor. Yarı saydam camdan bir dış cepheye ve merkezi atriumu çevreleyen üç katlı galerilere sahip olan Kinder Binası; içerisinde 200 kişilik bir tiyatro, cadde seviyesinde bir kafe, heykel bahçesine bakan bir restoran, 115 araçlık bir yer altı otoparkı ve yer altı tünellerini barındırıyor. Glassell Sanat Okulu ve Caroline Weiss Hukuk Binası'na ulaşımı sağlayan tüneller; aynı zamanda tüm müze kampüsünü birbirine bağlıyor.
Projedeki yedi bahçe, giriş noktalarını göstererek binayı karşılıyor. Bissonnet ve Main Street'in köşesindeki en büyük bahçe avlusu, müze kampüsünün merkezi giriş noktasına açılıyor.
Bu yedi bahçe sayesinde zemin kat, toplumu için sosyal ve kamusal bir alan görevi üstleniyor. Yukarıdaki iki galeri katından daha uzun saatler kullanılabilen zemin kat lobisi; dört taraftan bahçeleri görebilecek şekilde tasarlanması ile açıklık duygusunu hissettiriyor.
Binanın sokak seviyesindeki galerileri; Yayoi Kusama, Gyula Kosice ve James Turrell'in çalışmalarının sergilendiği, kalıcı enstalasyonlara ev sahipliği yapıyor. Giriş katta bulunan pencereli galeri; Jean Tinguely ve Tunga gibi sanatçıların çalışmalarının yanı sıra, Spencer Finch imzası taşıyan ve kafe alanında asılı ışıklardan oluşan bir yerleştirmeyi içeriyor.
İkinci kat galerileri küratöryel bölüm tarafından düzenleniyor. Üçüncü kat galerileri, Çağdaş Sanat'ı sergiliyor ve 1960'lardan itibaren sanat eserleri sunan beş tematik sergiyi barındırıyor.
Müze binası için tasarlanmış büyük sanat eserleri; müze binalarını birbirine bağlayan önemli noktalarda yer alıyor ve geçiş noktalarına işaret ediyor.
Aydınlık bir kanopi çatısı altında toplanan içbükey eğriler, Teksas'ın gökyüzünü dolduran dalgalı bulutlarına gönderme yapıyor. Bulut şekillerinden ilham alan eğriler; çatı geometrisini aşağı çekerek, doğal gün ışığının hassas bir ölçü ve dengede içeri girmesini sağlıyor.
Kavisli tavanın alt kısımları, ışığı yakalayarak galeri boyunca yansıtıyor. Mekanik ve tekrarlayıcı olmayan organik ışık, galerilerdeki hareketi yansıtan bir akıcılığa sahip. Ayrıca kavisli ışık dilimleri; bitki örtüsünün ve suyun organik formuyla bütünlük sağlıyor.
Müzelerin doğal gün ışığı ile aydınlatılma fikri çok yaygın olmamasına rağmen Kinder Binası'nda; kullanılan malzeme ve formların titiz bir şekilde seçiliyor. Bunun yanı sıra, sayısız gün ışığı simülasyonları ve maketleri sayesinde başarılı bir sonuç elde ediliyor.
Binaların dış duvarlarında kullanılan, lamine ve yarı saydam cam tüplerden oluşan sistem sayesinde; içerideki paha biçilemez klasik sanat eserleri korunabiliyor ve içeri giren ışık kontrol edilebiliyor. Hava duvarındaki delikli açıklıkların opak olması da, cam tüplerin arkasında farklı bir ışık deneyimi oluşturuyor. Geceleri ise cam tüpler yapay bir ışıkla aydınlatılarak hoş bir sokak manzarası sunuyor.
Kinder Binası; kavisli cam tüplerden oluşan cephe tasarımıyla, mevcut kampüsün tamamlayıcısı olarak görülüyor. Rafael Moneo ve Mies van der Rohe'nin 1924 yılında tasarladığı, cam ve çeliğin ustaca kullanıldığı orijinal neoklasik taş binayla; kampüse yeni eklenen yarı saydam cam yapı tezatlık oluşturarak güçlü bir katkı sağlıyor. Geceleri parıldayan yarı saydam duvarlar; su bahçelerine yansıyarak, insanları müzeye girmeye davet ediyor.
Steven Holl'un yapı tasarımı hakkındaki düşünceleri:
Sanal müze turu için:
Proje | Nancy ve Rich Kinder Müze Binası |
Program | Houston Güzel Sanatlar Müzesi'nin Genişletilmesi - 2. Aşama |
Yer | Houston,TX, Amerika Birleşik Devletleri |
Müşteri | Houston Güzel Sanatlar Müzesi (MFAH) |
Mimarlar | Steven Holl Mimarlar, Steven Holl (Müdür), Chris McVoy (Tasarım Mimarı), Olaf Schmidt (Kıdemli Ortak), Filipe Taboada (Proje Mimarı) |
Ortak mimarlar | Kendall / Heaton Associates (Ortaklığı) |
Proje ekibi | Rychiee Espinosa, Yiqing Zhao, Lourenzo Amaro de Oliveira, Garrick Ambrose, Xi Chen, Carolina Cohen Freue, JongSeo Lee, Vahe Markosian, Elise Riley, Christopher Rotman, Yun Shi, Alfonso Simelio, Dimitra Tsachrelia, Yasmin Vobis, Yiqing Zhao |
Yapı mühendisleri | Guy Nordenson ve Ortakları, Cardno Haynes Whaley |
Mekanik, Elektrik, Tesisat mühendisleri | ICOR |
İklimlendirme mühendisleri | Transsolar |
Aydınlatma danışmanı | L'Observetoire Uluslararası |
Cephe danışmanı | Knippers Helbig |
Açılış tarihi | 21 Kasım 2020 |