Sanatsal zaman yolculuğu: Fondazione Luigi Rovati

ÖMER TALHA UĞUR
Abone Ol

İtalyan stüdyo Mario Cucinella Architects, Milano'daki 19. yüzyıldan kalma bir binayı bir sanat galerisine dönüştürdü. Tarihi yapının bodrum katına antik mağaraları andıran bir yer altı sergi alanı eklendi. Projede sergi tasarımının bir bütün olarak kamusal hayatın bir parçası haline gelmesi hedefleniyor.

Yer altındaki sergi alanlarının tüm yüzeyleri pietra forte fiorentina ile kaplanıyor.

Fondazione Luigi Rovati Müzesi, Milano'daki 19. yüzyıldan kalma Palazzo Bocconi-Rizzoli-Carraro içinde yer alıyor. Tarihi yapının katları sergi alanlarına dönüştürülürken yer altına katlar ekleniyor. Etrüsk koleksiyon, şehrin kültürel ve kentsel yaşamına yapılan bu yeni yer altı galerilerinin merkezinde bulunuyor. Sanat galerilerine ek olarak sergi alanı, arşiv, çalışma alanı, etkinlik odaları, kitapçı, kafe ve restoran bulunuyor.

Tarihi yapının mevcut katları etkili sergi alanlarına dönüştürülüyor.

Yer altındaki yapının kubbeleri arka avludaki zeminde dalgalandırma oluşturuyor. (

Stüdyo kurucusu Mario Cucinella, mimarinin antik tarihten yakın geçmişe, bugüne ve geleceğe, zaman içinde bir yolculuğu temsil ettiğini belirtiyor. Zamanın verdiği katmanlaşmalar, değişiklikler, içinde yaşamış ailelerin kültürleri tasarımı etkiliyor. Cerveteri'nin Etrüsk mezarlarına yapılan göndermeler çerçevesinde ölümle canlı ilişkisini çağrıştıran bir tasarım geliştiriliyor. Mistik atmosfere sahip hipojelerden ilham alan sergi alanları, sarayın altına yerleştiriliyor ve bahçenin altına doğru genişletiliyor.

Doğal taş yüzeyler, tıpkı taş ocakları gibi içi oyulmuş bir alan izlenimi veriyor.

Sergi alanı, 5 santimetre kalınlığında, 1 metre uzunluğundaki 30.000 taş parça ile çevreleniyor.

Sergi alanlarında kullanılan parlak Pietra Serena kumtaşı levhalar, gezi boyunca ışık-gölge efekti oluşturuyor. Büyük şeffaf vitrinler içinde asılı duran tarihi eserler, bir takımyıldızı gibi havada süzülüyor gibi görünüyor. Malzeme tercihi ve alan tasarımı ile tarihi eserler ön plana çıkarılıyor.

Aydınlatma tasarımı taş panellerin dilimli yapısını vurguluyor.

Proje, şehre açık bir müze yaratma fikri üzerine kurgulanıyor.

Bu özel tasarlanmış sergi alanından sonra, vakfın eski sanat koleksiyonunun sergilendiği sarayın 19. yüzyıldan kalma özgün salonuna geçiliyor. Bu alan, yeni keşfedilen bir ev gibi tekrar kamusal hayatın bir parçası haline getiriliyor. Mario Cucinella Architects, Palazzo Bocconi-Rizzoli-Carraro'nun mevcut mimari dokusunu mümkün olduğunca korumayı amaçlıyor. Caddeye bakan cephe, merkezi salon, avlu ve galeri işlevi gören alanlar ise korunuyor.

İç mekan.

Mevcut yapının özgün mimari dokusu restore edilerek serginin bir parçası haline getiriliyor.

Binanın üst katları, Fondazione Luigi Rovati Müzesi'nin etkinlik alanlarına, arşivine, yemek alanlarına, kitapçıya ve ayrıca iki katlı sergi alanına ayrılıyor. Bu yeni işlevler, tarihi binanın özgün mimarisi içine yerleştiriliyor. Bistroyu avlu bahçesine bağlayan bir kitapçının bulunduğu zemin katta geniş bir giriş holü ziyaretçileri karşılıyor.

Sergi camları yansıma etkisini ortadan kaldıracak şekilde özel olarak tasarlanıyor ve üretiliyor.

Aydınlatma tasarımı sergi öğeleriyle temiz bir şekilde bütünleşecek şekilde özel olarak geliştiriliyor.

Tarihi yapının özgün mimarisi korunurken genişleme bodrum katlarında yapılıyor. Yapı; mevcut binanın ve planlanan genişlemenin tüm sınırlarına kazıklar yerleştirilerek stabilize ediliyor. Öncesinde çatı ve üçüncü kattaki bölme duvarlar, döşemeler, ahşap doğramalar ve sıva kaldırılarak binanın ağırlığı azaltılıyor.

Bodrum kata inen merdivenler, sokak seviyesindeki kata taşıyor ve sergi karakterini vurguluyor.

1960'larda mimar Filippo Perego tarafından yapılan dekorasyonlar ve kumaş döşemelerle yenilenen birinci kat, daha fazla sergi alanı sunuyor.

Farklı dönemlere ait koleksiyonlar.

Kamusal müze anlayışı sayesinde tarihi yapının kendisi günlük hayata kazandırılıyor.

Bodrumdaki ek bir kat, Fondazione Luigi Rovati Müzesi'nin arşivini barındırıyor.

Taş bir merdiven, bodrum kattan sokak seviyesindeki giriş salonuna çıkıyor.

Palazzo Bocconi-Rizzoli-Carraro ön cephesi.

Müze katmanlarını gösteren aksonometrik diyagram.

Bodrum kattaki sergi alanını gösteren aksonometrik diyagram

Bodrum kat kesiti.

Bodrum kat kesiti ile arka cephe görünüşü.

Ön cephe görünüşü.

Özgün katlardan sergi alanı kesiti.

Bodrum kat eklentisinin duvar detayı.

Bodrum kat eklentisinin tavan detayı

Proje

Fondazione Luigi Rovati

Mimar

Mario Cucinella Architects

Konum

Milano, İtalya

Alan

4000 m²

Yıl2022

Fotoğraf

Duccio Malagamba