Maki bitki örtüsünde bir teknokent: İzmir Bilişim Vadisi

DİLARA YILDIZ
Abone Ol

Proje, İzmir’in Urla ilçesine bağlı Gülbahçe kasabasında bulunuyor. Mi’mar Mimarlık ofisi, projede pandemi sürecinin etkisini yansıtarak düşük yoğunluklu bir teknoloji üssü kurmayı amaçlıyor. İzmir Bilişim vadisi sayesinde mimarlar, ofis hayatı yaşayan insanların mekan ile, bulundukları yerle ilişkisini güçlendirmeyi vurgularken sürdürülebilir mimarlık kavramına da dikkat çekmeyi amaçlıyor.

Bilişim Vadisi, iki katı geçmeyen yatayda gelişen bir tipoloji içeren yapılardan oluşuyor.

Kendi içerisinde tutarlı mimari bir dil yakalamak amacı ile tasarımda kapılar ve pencereler dengeli bir sadelikte tercih ediliyor.

Pandemi, insanların kendi oluşturduğu fiziki çevresini sorgulamaya yol açmasıyla birlikte mimarlar da mekanları tasarlarken pandeminin etkisini daha fazla göz önünde bulundurmaya gayret gösteriyorlar. Böylelikle projeye başlanmadan önce de araziye işveren ve ekiplerle birlikte gidilerek ortamda gözlemler yapılıyor.

Cephede doğal taş malzemesi tercih ediliyor.

Tasarımda net geometrik formlar tercih edilirken taşıyıcı olarak betonarme kullanılıyor.

Arazinin yanında doğu ve batı yönüne uzanan bir otoyol bulunuyor. Proje alanının güney tarafında maki bitki örtüsü ile kaplı bir ormanlık alan yer alıyor. Halihazırda bulunan ağaçları olabildiğince koruyabilmek için projeye başlanmadan ağaç rölevesi alınıyor.

Projede, brütal mimari dil benimseniyor.

Bu projenin aksine teknokentler, genellikle sanayi bölgesi olarak planlanıyor. Kütleler biçimselleştirilerek rasyonel formlara dönüştürülüyor. Modern araç-gereçler ve ekipmanlar ile arazi istenilen forma dünüştürülebildiği için her türlü alan kazıp istenilen şekle getirilebiliniyor. Lakin bu projede Mi’mar Mimarlık ofisi, topografyayı reddetmeden onunla uyum içerisinde çalışabilmeyi amaçlıyor.

İzmir’in sıcak iklimi göz önünde bulundurularak gölgeli mekanlar kurgulanıyor.

Kütleler tasarlanırken kendiliğinden oluşmuş hissi veren formlar benimseniyor. Ana yol aksına bağlanmış yapı adaları oluşturuluyor. Doğal dokuya dokunulmadan patika yollar eklenerek yumuşak hatlarla yollar oluşturuluyor. Açık alanlara yaya aksları eklenerek genişleyen ve daralan sokaklar birbirine bağlanıyor.

Bina içerisinde avlular ve meydanlar tasarlanarak birbiri içerisine açılan açık ve yarı açık mekanlar tasarlanıyor.

Kot yüksekliğinin arttığı noktalarda yeşil alanlar ile bütünleşen kafeterya alanları tasarlanıyor. Yükseklik farkından dolayı arazide yeşil orman manzarası izleme imkanı doğuyor. Alanın en üst noktasına ise mevsimlik kullanılabilecek körfez manzarasına sahip bir kule öneriliyor.

Beton malzemenin ağır etkisini kırmak için tuğla ve doğal taş, kesme duvarlarla destekleniyor.

Proje üç etaptan oluşuyor. Birinci etapta giriş binası, kuluçka merkezi, sosyal merkez ve cami yer alıyor. Yer tespiti yapılırken çam ve okaliptüslerin konumuna oldukça önem veriliyor. Mimarlar ağaçların tamamını proje boyunca ve sonrasında korumayı amaçladığından yeri kesin taşınacaklar ve geçici taşınacaklar olarak buradaki ağaçları ikiye ayırıyor. Geçici korunacak ağaçlar söküp inşaat süresi tamamlandıktan sonra eski yerlerine dikiliyor.

Kuluçka merkezi bir merkezi üs binası niteliğinde tasarlanıyor.

Kuluçka merkezinde kütüphane, kafeterya, ofisler bulunuyor. Ayrıca bina içerisinde geniş bir galeri yer alıyor ve bu galeri bir sirkülasyon omurgası oluşturuyor. Omurga sirkülasyonunu birbirine bağlayanlar ise ofis blokları oluyor.

Proje, çevresi ile dinamik bir açık kütle organizasyonu yakalıyor. (Zemin kat planı.)

Böylelikle proje içerisinde kapalı alan hiyerarşisi sağlanıyor. (Birinci kat planı)

Cephe, binada çalışanlar için optimum düzeyde gün ışığı alacak şekilde tasarlanıyor. Bu yüzden çalışanlara konfor sağlayabilmek üzere pencerelerde güneş kırıcılar kullanılıyor. Güneş kırıcılar, kütlenin, cephe sayesinde şekil almasına yardımcı oluyor.

İkinci kat planı.

Bilişim Vadisi A-A kesiti.

Bilişim Vadisi D-Dkesiti.

Proje

Bilişim Vadisi İzmir

Mimar

Mi’mar Mimarlık

Yer

İzmir / Türkiye

Baş mimar

Ahmet Yılmaz, İbrahim Hakkı Yiğit

Tamamlanma yılı2023
Tasarım takımı

Bekir Sami Ateşci, Numan Yüksel, Esra Gökbel, Ahmet Külekçi, Mustafa Öncü, Mehmet Ashi Saadet Dilara Karasakız