İçinde kaybolacağınız bir enstalasyon: Labyrinth
Mekan deneyimine odaklanan tasarımcı Gijs Van Vaerenbergh, sıra dışı bir labirent tasarladı. 'Labirent' enstalasyonu, izleyiciyi, bir kilometrelik çelik koridorlardan geçmeye davet ediyor. Bir dizi dönüşüm sonucunda enstalasyon, geleneksel labirenti yeniden yorumlayan alanlar ve perspektifler oluşturuyor.
Bu heykelsi çalışmanın merkezinde, sanatçıların temel mimari tipolojilere olan ilgisi görülüyor. Tasarımcının daha önceki enstalasyonları, şehir kapısı, köprü, duvar ve kubbe gibi yapılardan ilham alıyor. Bu çalışmada ise klasik labirent formu; duvar ve boşluk kompozisyonuyla kullanıcıları mekansal deneyime teşvik ediyor.
Labirent, Belçika'nın sanayi kenti Genk'teki, C-mine sanat merkezinde kuruluyor. 2005 yılında hizmet dışı bırakılan Winterslag, kömür madeni sahasında tekrar açılıyor. Enstalasyon, bu sergi ve etkinlik mekanının 10. yılını kutlamak için oluşturuluyor. Gijs Van Vaerenbergh, enstalasyonda, Belçikalı mimar tasarımcılar Pieterjan Gijs ve Arnout Van Vaerenbergh ile beraber çalışıyor.
Labirent, 37,5 x 37,5 metre boyutlarında,5 mm kalınlığında, 186 ton ağırlığında çelik plakalardan oluşuyor. 1 kilometrelik çelik koridorlar, 5 metre yüksekliğindeki duvarlardan oluşuyor. Koridorlar, ziyaretçileri çevreliyor ve onları heybetli kütlenin girift derinliklerinde kaybediyor.
Labirentin duvarlarında, bazı bölgelerde oyuklar bulunuyor. Oyuklarla; mağaralar ve kapalı odalar oluşturuluyor. Bu girintiler, labirent içinde, farklı perspektifler ortaya çıkaran çerçeveler olarak hizmet ediyor. Çerçevelerden bazıları, yolculuk boyunca yönlendirici noktalar haline geliyor.
Enstalasyonun parçaları, dijital modelleme programında üç boyutlu olarak tasarlanıyor. Kutuya benzeyen yapının duvarlarından küre, silindir ve koni şekiller kesiliyor. Bu şekillerle, labirent içinde daha geniş açık alanlar, dikey yüzeyler ve boşluklar oluşturuluyor. Bazı görüş açılarında kesikler, bağımsız görülürken belli bir açıdan bakıldığında tüm şekil ortaya çıkıyor.
Enstalasyon, bulunduğu yerin bağlamıyla etkileşime giriyor. Ziyaretçilerin sahadaki eski maden kulelerine tırmanmalarına izin veriliyor. Enstalasyona yukarıdan tanık olan ziyaretçiler, eseri geniş bir perspektiften görme imkanı buluyorlar.
Çalışma, ziyaretçilere mimarinin ne olduğuna dair aşamalı olarak bilgi veriyor. Üretim ve inşaat süreçleri, son tasarımda görünür durumda bırakılıyor. Labirent, tepeden somutlaştırılmış bir kat planı gibi görülüyor.
'Labirent', yorumlamaya açık, katmanlı bir tasarım. Enstalasyon; parça ve bütün, biçim ve şeffaflık, tasarım ve sonuç, çizim ve uygulama gibi kavramları bir araya getiriyor.
Gijs Van Vaerenbergh’in sahaya özgü projelerinin çoğu, çevrenin derinlemesine analiz edilmesinin ardından ortaya çıkıyor. Bu tutum, iş ve bağlam arasında ilginç bir diyaloğa yol açıyor. C-mine'deki meydan, tasarımcılara projelerini gerçekleştirmeleri için tamamen farklı bir ortam sunuyor.
Gijs Van Vaerenbergh, mekan ve kullanıcı ilişkisiyle yakından ilgilenen bir enstalasyon kurmayı tercih ediyor. Bunu, ilkel ve içe dönük bir mimari tipolojisi olan labirentten ilham alarak yapıyor.
C-mine, 2001 yılında Genk şehrinin, LRM şirketinin eski Winterslag maden sahasını satın almasıyla başlıyor. Anıtsal alan, Genk için kreatif şekilde şehri besleyen bir yere dönüştürülüyor. Şimdiye kadar C-mine yılda, 800.000'den fazla ziyaretçiye ev sahipliği yapmış durumda. Labirent enstalasyonu, 2015 yılından bu yana sergilenmeye devam ediyor.
Proje | Labyrinth |
Tasarımcı | Gijs Van Vaerenbergh, Pieterjan Gijs, Arnout Van Vaerenbergh |
Yapısal mühendislik | Bollinger + Grohmann |
Uygulama | Meuwes Laswerken |
Tamamlanma yılı | 2015 |
Konum | Genk, Belçika |
Fotoğraf | Filip Dujardin |