Öykü yazarlarına çağrı!
Canetti tarafından her biri incelikle düşünülmüş, anlatılmış elli karakter. Düşünüyoruz da bu karakterleri neden kendi öykülerimizde kullanmayalım? İyi bir hikaye ancak iyi düşünülmüş karakterlerle mümkündür.
50 Karakter
20. yüzyılın en önemli romanlarından Körleşme’nin yazarı Elias Canetti tamamlayamadığı 8 ciltlik romanı için elli karakter tasarlamıştı. Canetti tarafından her biri incelikle düşünülmüş, anlatılmış elli karakter. Düşünüyoruz da bu karakterleri neden kendi öykülerimizde kullanmayalım? İyi bir hikaye ancak iyi düşünülmüş karakterlerle mümkündür. Canetti’nin tüm okurlarına emaneti bu karakterler ise gözardı edilemeyecek kadar iyi. İnsanın hayal gücünü tetikleyecek kadar. Bizleri heyecanlandıran bu fikri birlikte hayata geçirmeyi teklif ediyoruz size. Post Öykü’nün her sayısında, Canetti’nin bir karakterinin metnini yayımlayacağız; bu karakterin öyküsünü yazmanızı istiyoruz sizden. Bir sonraki sayımızda yayımlanmak üzere... Anlayacağınız; “Karakterler Canetti’den öyküler sizden!” İşte ilk sayının atölye karakteri: Arzedici.
Bu karakterin öyküsünü yazın!
Arzedici
Arzedicinin çantasında, tasarıları, ricaları, başvuruları, çizim ve şekilleri, rakamları bulunmaktadır. Onları avucunun içi gibi bilir bu adam. O, anasından doğmamış, bu çantanın içinden, hazır bir ürün olarak yaşamın ortasına fırlamıştır. Hiçbir zaman bir rahme düşmemiştir o, hiçbir ana onu karnında taşımamıştır; okumayı ve sayı saymayı ezelden beri bilmektedir. Adam, hiçbir zaman harika çocuk olmamıştır, çünkü hiçbir zaman çocuk olmamıştır. Yaşlanmaz, çünkü hiçbir zaman daha genç değildi: Planlamasında yıl diye bir şey yoktur. Dakiktir ama bunun farkında bile değildir. Asla erken davranmaz, asla geç kalmaz, ama saati sorarsanız, böylesine büyük bir aptallık olmaz anlamında başını sarkaç hareketiyle iki yana sallar.
Arzedişi nedensizmiş, asılsızmış, farketmez. Geçerli bir neden için imza söz konusu oldu mu, her zaman için gösterecek birkaç tane bulur, bunlara bakmak, incelemek serbesttir. Onları nasıl elde ettiği sırdır, ağzını açmaz, kendine özgü yöntemleri vardır. Sabırlıdır, ve yıllardır aynı şeyleri arzedegelmektedir. Çantası tıklım tıklımdır, çeşit, bellidir. Aynı şeyi ikinci kez ortaya attığını kimse farketmez, çünkü birincisi çook uzun zaman önce arzedilmiştir. Her şeyi anımsar, çünkü onu yanından hiç ayırmaz. Bir arzedici olarak, asla hiçbir şeyden vazgeçmemek kişiliğinin bir parçasıdır. İkna etme konusunda çok ısrarlıdır. Söz konusu kişi kendisini iyice anlamadığı sürece, kimsenin imza atmasına izin vermez. Hep isimler aramaktadır, ama onları tümüyle ister; biri onun çantasına girdi mi, artık orada kalacaktır. Çantasından kaçanları horgörür, çok azı bunu başarır. Bu insanları, gözdağı vermede örnek olarak gösterir ve arzetmeye devam eder.
Kendisinin bundan hiçbir çıkarı yoktur, her şeyi bedavaya yapmaktadır. Kendisi için hiçbir şeye gereksinimi olmadığını hep belli eder ve kimsenin ona bir fincan kahve ısmarlamasına bile izin vermez. Bazen bir başka arzedici onu çağırır. İkiz gibidirler, ama adları farklıdır. Birlikte çıkıp gittiklerinde, hangisinin buraya ilk gelen olduğunu çıkaramazsınız. Belki de bunlar, önünde sonunun kökenlerine ulaşıyor, ve belli bir arzetme döneminden sonra yumurtaya dönüşüyorlardır.