Suriye: Savaş kültürel mirasa geri dönüşü olmayan zararlar veriyor
Savaş ve geçtiğimiz Şubat ayında Türkiye ve Suriye'nin geniş bir alanını vuran ölümcül 7,8 büyüklüğündeki deprem nedeniyle birçok bölge hasar gördü. Savaş ve terör, altı UNESCO dünya mirası alanından biri olan Palmira da dahil olmak üzere Suriye'deki tarihî eserlerin restore edilmesini zorlaştırırken yaşanan çatışmalar antika kaçakçılarına milyonlarca dolar kazandırdı.
Suriye'deki iç savaş, Palmira'daki ünlü Roma harabelerindeki ikonik bir kemeri ve tapınağı havaya uçururken dünya korku içinde izledi.
- Sekiz yıl sonra IŞİD hakimiyetini kaybetti, ancak sahadaki restorasyon çalışmaları güvenlik sorunları, IŞİD kara mayınları ve fon eksikliği nedeniyle ertelendi.
Suriye Halep Ulusal Müzesi'nin eski müdürü Yusuf Kanjou, ülkesindeki miras alanlarının durumunun bir "felaket" olduğunu söyledi. Şu anda Almanya'daki Tübingen Üniversitesi'nde araştırmacı olan Kanjou, koordineli bir koruma ve restorasyon çalışması olmazsa "Savaşın veya depremin yok etmediğini kaybedeceğiz." dedi.
Savaştan önce, Suriye'nin altı UNESCO dünya mirası alanından biri olan Palmira, her yıl on binlerce ziyaretçiyi çeken bir turistik cazibe merkezi olan ülkenin arkeolojik baş tacıydı. Antik şehir, Kraliçe Zenobia liderliğindeki üçüncü yüzyılda kısa bir süre isyan eden ve kendi krallığını kuran Roma İmparatorluğu'nun bir Arap bağımlı devletinin başkentiydi.
- Daha yakın zamanlarda, bölgenin daha karanlık çağrışımları vardı. Esed ailesinin Suriye'deki yönetiminin binlerce muhalifinin işkence gördüğü bildirilen Tadmur Askerî Hapishanesi'ne ev sahipliği yapıyordu. IŞİD kasabayı ele geçirdikten sonra hapishaneyi yıktı. Militanlar daha sonra Palmyra'nın tarihî Bel ve Baalshamin tapınaklarını ve Zafer Kemeri'ni putperestliğin anıtları olarak görerek yok ettiler.
Bugün, Humus'tan Palmira'ya çölden geçen yol, Suriye ordusu kontrol noktalarıyla dolu. Antik alanın bitişiğindeki kasabada bazı dükkanlar yeniden açıldı ancak kömürleşmiş araçlar ve yanmış veya tahtalarla kapatılmış dükkanlar ve evler şeklinde savaş izleri duruyor.
Palmira Müzesi kapatıldı ve önünde duran çok sevilen aslan heykeli restorasyon ve koruma için Şam'a taşındı. Buna rağmen Suriyeli ve yabancı turistler yavaş yavaş geri gelmeye başladı. Geçtiğimiz günlerde aralarında İngiltere, Kanada ve Çin'in de bulunduğu ülkelerden gelen bir grup turist ve aralarında Suriyeli üniversite öğrencilerinin de bulunduğu bir grup turist harabeler arasında geziniyordu.
2019 yılında Birleşmiş Milletler'in kültür kurumu olan UNESCO tarafından bir araya getirilen uluslararası uzmanlar, büyük çaplı restorasyonlara başlanmadan önce detaylı çalışmaların yapılması gerektiğini söyledi.
Finansman eksikliği ciddi bir sorun
Uluslararası bağışçıların ABD, Avrupa Birliği ve diğerleri tarafından Suriye'ye uygulanan yaptırımları ihlal etme konusunda temkinli davrandıklarına dikkat çeken UNESCO'nun Dünya Mirası Merkezi Arap devletleri biriminde program uzmanı olan Youmna Tabet, "Suriye'deki tüm siteler için şu ana kadar büyük bir finansman eksikliği var." dedi.
- ABD yaptırımları, kültürel miras alanlarının korunması ve korunmasıyla ilgili faaliyetleri muaf tutuyor, ancak ABD yapımı öğelerin Suriye'ye ihraç edilmesinin yasaklanması gibi yaptırımlarla ilgili engeller devam ediyor.
Suriye Devlet Başkanı Beşşar Esed hükümetinin müttefiki olan Rusya, bölgede bugüne kadar devam eden en büyük ölçekli proje olan Palmira'nın zafer takını restore etmeye başladı.
Suriye Eski Eserler ve Müzeler Dairesi Genel Müdürü Muhammed Nazir Awad, "Bazı yerlerde bazı arkadaşlardan bir miktar fon alıyoruz, ancak meydana gelen felaketle ilgili olarak yeterli değil." dedi.
Ölümcül 6 Şubat depreminde zarar gören Aziz Simeon Kilisesi bir sivil toplum kuruluşu olan Suriyeli Miras Araştırmacısı Hassan el-İsmail, bazilika kemeri de dahil olmak üzere kilisenin yaklaşık beşte birinin depremde hasar gördüğünü söyledi. Depremin, bombalama ve vandalizmden kaynaklanan daha önceki hasarı artırdığını söyledi. Grup, yapıyı ahşap ve metal desteklerle sağlamlaştırmaya ve buradan düşen taşları daha sonra restorasyonda kullanmak üzere korumaya çalıştı.
Muhaliflerin kontrolündeki İdlib kentindeki eski eserler başkanı Eymen el-Nabo, depremden zarar gören alanların stabilize edilmesi ve restore edilmesi için uluslararası yardım çağrısında bulundu. Eski eserler "siyasî gerçeklikten bağımsız" olarak görülmesi gerektiğini söyleyen Nabo "Bu sadece Suriyelilere değil tüm dünyaya ait küresel bir insanlık mirasıdır.” dedi.
Kaynak: Associated Press News