Vaftiz töreninde mehteranın işi ne?
Venedikli ressam Vittore Carpaccio’ya sipariş edilen Selenelilerin Vaftiz adlı eser, Osmanlı-Venedik ilişkilerine dair sembolik mesajıyla dikkat çeker. Prof. Dr. Engin Beksaç Derin Tarih dergisinde eserdeki sembolik ögelerin mesajlarını kaleme aldı.
Eserin yapıldığı dönemde Adriyatik ve Dalmaçya kıyılarında Osmanlılar ile Venedik arasında çetin bir mücadele yaşanmaktaydı. Siparişi veren cemiyetin Dalmaçya ve çevresiyle ilişkili olduğunu düşünürsek Carpaccio, Osmanlı-Venedik ilişkileriyle yakından ilgili olması hasebiyle San Giorgio ikonografyası için çok da alışılmış olmayan bir konuyu tercih etmiştir diyebiliriz.
Tablonun da içinde yer aldığı 7 eserden oluşan seri cemiyetin koruyucu azizlerine adanmıştır. Vaftiz olayı Libya topraklarında geçer ve Oryantal kimliği vurgulanmaya çalışılan Selene kenti konu edilir. Ejderhayı öldürüp Prensesi kurtaran Aziz, Selene’de hürmetle karşılandıktan sonra kentin Kral ve Kraliçesi Hıristiyanlığı kabul eder. Bu sebeple de Hıristiyanlığın koruyucusu durumundaki Aziz onları vaftiz ederken tasvir edilir.
1502’de başlanan ve 5 yılda tamamlanan eser 141x285 cm boyutlarında olup tual üzerine tempera tekniğiyle yapılmıştır.
İşte esere yerleştirilmiş, ana mesajı destekleyen sembolik öğeler: