Oyunda vizyon 10 milyar dolar ihracat
Dijital ekonominin en önemli lokomotiflerinden biri olan oyun yazılımları sektöründe Türkiye büyük oyuncu olmaya yönelik stratejik adımlar atıyor. Türk Oyun Geliştiricileri Derneği’nin (TOGED) açıklamalarına göre sektörün 2023 ihracat hedefi 10 milyar dolar.
Oyun yazılımları sektöründeki girişimcileri koruma ve sektörün önünü açmak için gerekli girişimleri başlatan Türkiye, dijital oyun dünyasında yaratılan sanal ekonomi ile rekabet gücünü arttırmak istiyor. Ortadoğu ve Afrika bölgesinde açık ara önde olan Türkiye’nin asıl rekabet etmesi gereken pazarlar Kore, Çin, Japonya ve ABD. Sektöre yönelik önemli teşvikler ve denetimlerle çok sayıda global oyun firmasını ülkemize çekebileceğimizi söyleyen uzmanlar Türkiye’nin dijital ekonomi trenini yakalaması gerektiğini vurguluyor.
Yazılım Sanayicileri Derneği (YASAD) Başkanı Ufuk Güneş Doğan, Türkiye’nin oyun yazılımı açısından büyümesine yönelik önemli potansiyel barındırdığını söylüyor. Doğan Türkiye dışardan baktığınızda oyun sektörü açısından önemli bir pazar. Sebebi ise gelecek vaat ediyor olması. Genç nüfusumuz ve artan internet penetrasyonumuz nedeniyle günden güne gelişen pazar durumundayız. Bununla beraber dünya ile karşılaştırdığımızda oyun pazarımız istenilen seviyede değil. Dünya oyun pazarı yaklaşık 80 Milyar dolar iken, bunda bizim payımız ise 400 milyon seviyelerinde. Geleceğe bakarsak ülke olarak 5 yıl içinde büyümeye yönelik potansiyelimiz var.” diyor.
- Türkiye'de oyuna para harcayanların oranı: %61
- Türkiye'nin dünyada oyun tüketimindeki sıralaması: 16
- Türkiye oyun sektörünün büyüklüğü: 464 milyon dolar
Etohum kurucusu Burak Büyükdemir’e göre ise “Ekonomi artık bu dünyada”. Büyükdemir “Bugün Kore, Çin, Finlandiya gibi ülkeler oyunlardan ciddi anlamda gelir elde ediyor. Dolayısıyla dışarıya oyun ihraç ederek ekonomiye ciddi anlamda katkıda bulunabiliriz” ifadesini kullanıyor.
Ekonomi Bakanlığı, TÜBİTAK-TEYDEB, KOSGEB ve Bilim, Savunma ve Teknoloji Bakanlığı ve Kalkınma Ajansları da sektöre yönelik önemli teşviklerde bulunuyor. Destekler ön ödemeli veya hibe olarak girişimcilere sunuluyor. Yıldız Teknik Üniversitesi’nden Yrd. Doç. Dr. Tuncay Sevindik, bu teşviklerin oyun geliştiricilerin lehine olacak şekilde sunulması gerektiğini söylerken, teşvikler üzerinde sıkı bir denetimin de sağlanması gerektiğine vurgu yapıyor. Netmarble EMEA CEO’su Barış Özistek ise kaynakların boşa harcanması riskine karşılık kime destek verilip verilmeyeceğinin doğru belirlenmesi gerektiğini söyleyerek vergi avantajlarıyla çok sayıda global oyun firmasını ülkemize çekebileceğimizi söylüyor.
YASAD Başkanı Doğan’a göre oyun sektörünün diğer sektörlerden farkı ortası olmayan bir riski barındırması. Böylece ancak başarılı olunduğunda kazancı çok olan bir sektör. Bu nedenle girişimciler ve yayıncılar açısından sektörde devlet desteği büyük öneme sahip. Destekler finansal bazda yapılmakta, bununla beraber devletin şirketlere ve gençlere Know how desteği vermesi de çok önemli. Bu destekler sektörün önünün daha açılmasını sağlayacak.
“Girişimcinin bu işe dünyayı değiştireceğine inanarak başlaması gerek”
TOGED’in sosyal sorumluluk kapsamında yazılım sınıfları açmasıyla oyun eğitimi veren kurumlar ve üniversitelerin sayısı da giderek artıyor. Türkiye’nin farklı yerlerinde düzenlenen konferanslar ile öğrencilere oyun sektörü hakkında bilgiler de veriliyor. Sektör uzmanlarına göre önceden belirlenmiş okullarda ileri düzey eğitimlerin verilmesi önemli. Yrd. Doç. Dr. Tuncay Sevindik, “Oyun geliştirme süreçlerinde senaryo, story board hazırlama, programlama, psikoloji, sosyoloji ve insan bilgisayar etkileşimi konularında öğrencilere bilgi verilmeli. Ancak yaş seviyeleri ve gelişim düzeylerine yönelik ihtiyaç analizleri belirlenmeden öğretim ve tasarım ilkelerine dikkat edilmeden eğitim gerçekleşirse, böyle bir sistem yazılımcı hazırlar bizi hedefimize ulaştırmaz” diyor. Burak Büyükdemir’e göre taraflar ve paydaşlar gençlerin fikirlerini hayata geçirebilmesi için çaba göstermeli. Bu noktada üniversitelere büyük görevler düşüyor. Genç girişimcilere tavsiyesi ise bir girişimi kurduktan sonra ‘hemen satayım köşe olayım’ mantığıyla başlamamaları. Bu işe dünyayı değiştireceklerine inanarak başlamaları.
Gençlerin bu alana yönelmesinin sebebi kısa sürede Angry Birds, Farmwille, Clash Of Clan, Need for Speed gibi oyunlar yapıp çok hızlı para kazanma arzusu. Pazarlama ve yayın tarafında yeterli sermaye gücü olmadan yola çıkılması durumunda oyunun başarılı olma şansı azalırken oyunda pazarlama ve PR çalışmaları analitik bir süreç ve pek çok strateji barındırıyor. Ancak iyi bir oyun geliştirildiğinde pazarlamasını yapacak yayıncılar da bulmak mümkün. Olay sadece güzel bir oyun yaratmakla bitmiyor. Doğru mentörlük seçimiyle ve global iş birliklerine gidilerek genç girişimcilerin bu alandaki potansiyeli doğru bir şekilde yönlendirilebilir.