Hastanelerde sanal gerçeklik dönemi başladı
HAKAN KARA
İngiltere’nin başkenti Londra‘da bulunan bir hastane, MR görüntülemesi sırasında çocukları rahatlatmak ve sabit kalmalarını sağlamak amacıyla sanal gerçekliğe özel bir uygulama geliştirerek kullanıma sundu.
Sanal gerçeklik uygulamaları günden güne hayatın her alanında kullanıma sunulmaya başlanıyor. Teknoloji devlerinin üzerinde çalışmalar yaptığı ve yeni uygulamalar ile oyunlarla kullanıcıların karşısına çıktığı sanal gerçeklik konusunda özel hastanelerde çalışmalar yapıyor. Londra'da bulunan bir hastane MR görüntülemesi sırasında çocukların rahat ve sabit durmaları için sanal gerçeklik ürünleriyle birlikte kullanılabilecek bir özel uygulama geliştirerek kullanıma sundu.
Aslında Londra'da ki bu hastane, sanal gerçeklik alanında bir ilk değil. Daha önce de Samsung Gear VR'ın çeşitli hastaneler tarafından ağrı kesici olarak kullanıldığı görülmüştü. Bu hastanelerde sanal gerçeklik kronik ağrı ve anksiyete bozukluğu olanların rahatsızlıklarını azaltmak için kullanılıyordu. Üstelik bu özellik hem çocuklar hem de yetişkinler için kullanılabiliyordu. “sanal gerçeklik” tercihi hastaları iyileştirmese de rahatlamalarına neden oluyordu.
Benzer hizmet Londra'da da başladı. Londra'da hizmet veren King's College Hospital sanal gerçekliği hastaları farklı bir alanda rahatlatma amacıyla kullanmaya başladı. Hastane bu çalışma için Google Play uzmanı bir ekiple ortak çalıştı. MR görüntüleme işlemi sırasında hastaların kapana kısılmışlık hissini azaltacak bir uygulama geliştirildi. Bu sistem ile özellikle çocukların MR görüntüleme sırasında sabit kalması amaçlandı. Geliştirilen uygulama ile 360 derecelik bir görüş açısı sunarak hastalara MR görüntülemenin detayları paylaşılıyor. Böylece hasta veya orada bulunan çocuk o an gerçekleşen MR işlemlerinden ziyade elde edilecek bilgilere odaklanıyor. İşlem sırasında MR cihazından çıkan gürültü de kulaklıklar yardımıyla pasifize ediliyor. Böylelikle özellikle çocukların seslerden rahatsız olup korkmaması sağlanıyor. Sanal gerçeklik gözlüğü takan hastanın rahatlaması sonrası işlem hızlı bir şekilde gerçekleştirilip tamamlanıyor.
My MRI at King's isimli uygulamaya Google Play Store üzerinden erişebilirsiniz. Kullanılan sisteme dair detayları aşağıdaki videoda bulabilirsiniz.
BONUS: Latincedeki virtualis kökeninden gelen Sanallık kelimesinden türetilen Sanal Gerçeklik, bilgisayarlar tarafından simüle edilen ortamlara denir. Çoğu sanal gerçeklik ortamı bir bilgisayar ekranı yoluyla edinilen görsel tecrübelerden ibarettir. Bunun yanında bazı ortamlar duyma, hareket gibi başka duyulardan da yararlanır.
Aslında Londra'da ki bu hastane, sanal gerçeklik alanında bir ilk değil. Daha önce de Samsung Gear VR'ın çeşitli hastaneler tarafından ağrı kesici olarak kullanıldığı görülmüştü. Bu hastanelerde sanal gerçeklik kronik ağrı ve anksiyete bozukluğu olanların rahatsızlıklarını azaltmak için kullanılıyordu. Üstelik bu özellik hem çocuklar hem de yetişkinler için kullanılabiliyordu. “sanal gerçeklik” tercihi hastaları iyileştirmese de rahatlamalarına neden oluyordu.
Benzer hizmet Londra'da da başladı. Londra'da hizmet veren King's College Hospital sanal gerçekliği hastaları farklı bir alanda rahatlatma amacıyla kullanmaya başladı. Hastane bu çalışma için Google Play uzmanı bir ekiple ortak çalıştı. MR görüntüleme işlemi sırasında hastaların kapana kısılmışlık hissini azaltacak bir uygulama geliştirildi. Bu sistem ile özellikle çocukların MR görüntüleme sırasında sabit kalması amaçlandı. Geliştirilen uygulama ile 360 derecelik bir görüş açısı sunarak hastalara MR görüntülemenin detayları paylaşılıyor. Böylece hasta veya orada bulunan çocuk o an gerçekleşen MR işlemlerinden ziyade elde edilecek bilgilere odaklanıyor. İşlem sırasında MR cihazından çıkan gürültü de kulaklıklar yardımıyla pasifize ediliyor. Böylelikle özellikle çocukların seslerden rahatsız olup korkmaması sağlanıyor. Sanal gerçeklik gözlüğü takan hastanın rahatlaması sonrası işlem hızlı bir şekilde gerçekleştirilip tamamlanıyor.
My MRI at King's isimli uygulamaya Google Play Store üzerinden erişebilirsiniz. Kullanılan sisteme dair detayları aşağıdaki videoda bulabilirsiniz.
BONUS: Latincedeki virtualis kökeninden gelen Sanallık kelimesinden türetilen Sanal Gerçeklik, bilgisayarlar tarafından simüle edilen ortamlara denir. Çoğu sanal gerçeklik ortamı bir bilgisayar ekranı yoluyla edinilen görsel tecrübelerden ibarettir. Bunun yanında bazı ortamlar duyma, hareket gibi başka duyulardan da yararlanır.