Güney Kore'nin Oscar Ödülleri'ndeki makus talihi
Oscar ödül töreninde 1947 yılından itibaren verilmeye başlanan ‘Yabancı Dilde En iyi Film’ kategorisi, bünyesinde 58 farklı ülke adayı ve 26 birinci barındırıyor. Bu ülkeler arasında Güney Kore en dikkat çekeni. Her ne kadar bu yıl sinema yazarlarından tam not alan ve birçok uluslararası film festivalinden ödülle dönen 'Burning'(Şüphe, Lee Chang Dong), aralık ayında açıklanan 'Yabancı Dilde En İyi Film Adayları' arasında olsa da ana yarışmada beklenen adaylık gelmedi ve Güney Kore sinemasının Akademi Ödüllerindeki makus talihini ters yüz edemedi.
Güney Kore sineması, 1990'lı yıllarda tıpkı Türkiye'de olduğu gibi krizin eşiğine geldi. Ülkede giderek büyüyen (Samsung, LG, Daewoo) teknoloji şirketlerinin yatırımları sayesinde gişede istenilen başarı sağlanmaya başlandı. Uluslararası düzeyde beğenilen, kayda değer filmler üreten Güney Kore sinemasının, Akademi Ödüllerinde hiç adaylık görememesi ve ilk adaylığını bu yıl almasının en büyük sebebi KoreFilmKonseyi (KOFIC).
Her nasıl Türkiye’nin Oscar adayı T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürlüğü ile sinema alanındaki meslek örgütü temsilcilerinden oluşan seçici kurul tarafından seçiliyorsa, Güney Kore’nin Oscar adayı da KoreFilmKonseyi’nin özel seçici kurulu tarafından seçiliyor
- Türkiye'nin son Oscar adaylık başvurusu NuriBilgeCeylan'ın AhlatAğacı filmiyle yapılmıştı.
Kore film Konseyi, film seçimindeki stratejileriyle eleştirilse de yakın zamanda ortaya çıkan skandalla çalkalandı. Yapılan araştırmalar sonucu Kore Film Konseyi’nin birçok yönetmen ve oyuncuyu barındıran bir kara listeye sahip olduğu ortaya çıkartıldı. Kara listedeki en ilginç isim ise, hiçbir filmiyle ülke adına Oscar’a aday gösterilmeyen yönetmen ParkChan-Wook’du. 2016 yılında son uzun metraj filmi The Handmiden (Hizmetçi) filmiyle seyirci karşısına çıkan Park Chan-Wook birçok uluslararası yarışmadan ödülle dönmüştü. Ancak Kore Film Konseyi’nin o yıl Oscar için seçimi, Warner Bros. yapımcılığındaki The Age Of Shadows (Karanlık Görev, Kim Jee-won) olmuştu. Bu şaşırtıcı seçimde belirlenen stratejinin Warner Bros. yapımcılığının verdiği güven olduğu düşünülse de kara listenin ortaya çıkışı bu seçim üzerindeki soru işaretlerini kaldıran bir etken oldu.
Bu yıl 91. kez sahiplerini bulacak Oscar Ödüllerinde sinemaseverlerin temennisi Burning’in yabancı dilde en iyi film ve en iyi yardımcı erkek oyuncu (Steven Yeun) dalında adaylık almasıydı. Ancak beklenen adaylıkların gelmemesi büyük bir hayal kırıklığı yarattı. Kimi sinema yazarlarınca 21. yüzyılın başyapıtlarından biri olarak görülen Burning, 25. Uluslararası Adana Film Festivali'nde, uluslararası en iyi uzun metraj film ödülünü kazanmıştı.
2009 yılında Korece çektiği, Güney Kore’nin Oscar adayı da olan Mother (Ana) filminden sonra yönetmen Bong Joon-ho Hollywood’a yönelmişti. Snowpiercer (2013) ve Netflix’in yapımcılığını üstlendiği Okja (2017) filmlerinden sonra sinemaseverlerin karşısına bu yıl tekrar Korece Parasite ile çıkacak olan Bong Joon-ho, eğer başka sürpriz bir adaylık seçimi gelmezse seneye Güney Kore’nin en kuvvetli Oscar adayı. Kim bilir belki de Hollywood’da yaptığı işlerden sonra bir hayli ün kazanan Güney Koreli yönetmen, sonunda şeytanın bacağını kırar ve ülkesini Oscar Ödülleri'nde yabancı dilde en iyi film adayları arasına sokar.
- 2002 yılından itibaren Güney Kore’nin Oscar adayları ve uluslararası film festivallerinde gösterilen ve sinema seyircilerini memnun eden Güney Kore filmleri.
- Oasis, 2002 - Lee Chang-Dong
- Spring, Summer, Fall, Winter and Spring, 2003 - Kim Ki-duk
- The Brotherhood of War, 2004 - Kang Je-gyu
- Welcome to Dongmakgol, 2005 - Park Kwanghuyn
- King and the Clow, 2006 - Lee Joon-ik
- Secret Sunshine, 2007 - Lee Chang-dong
- Crossing, 2008 - Tae-kyun
- Mother, 2009 - Bong Joonn-ho
- A Barefoot Dream, 2010 - Kim Tae-Kyun
- The Front Line, 2011 - Jang Hoon
- Pieta, 2012 - Kim Ki-duk
- Juvenile Offender, 2013 - Kang Yi-kwan
- Haemoo, 2014 - Shim Sung-bo
- The Thrones, 2015 - Lee Jon-ik
- The Age of Shadows, 2016 - Kim Jae-won
- A Taxi Driver, 2017 - (Jang Hoon)
- Burning, 2018 - Lee Chang-dong